Af: Louise Bolvig Hansen, Salma J. Abdurrazag Al-fitouri, Signe Emilie Willesen Smith
Mange grøntsager ender i skraldespanden hos storkøkkenerne, selvom de sagtens kunne være endt i gryderne. Det skaber madspild, og det skal der laves om på. Hvordan? Ved at mindske grøntsagssnobberiet og skabe mere viden om kvaliteten blandt køkkener og kantiner, fastslår en rapport, Fra madspild til storkøkkenernes gryder, fra Miljø- og Fødevareministeriet.
Skal vi ikke bare kalde det en gulerod?
At kalde grøntsager for frasorterede har betydning for opfattelsen af kvaliteten. Sådan lyder én af konklusionerne.
– Når vi kalder det frasorterede varer, opfatter man det som varer, der er på vej til komposten og derfor ikke er værd at bruge, uddyber medforfatter til rapporten, Mette Gotfredsen, og tilføjer
– Så skal det ikke bare hedde en gulerod?
For selvom de frasorterede grøntsager bl.a. afviger i størrelser og farver, opfattede de deltagende storkøkkener ikke kvaliteten som ringere end de førstesorterede grøntsager.
Læs også: Sådan undgår du madspild i fryseren
Kvaliteten var en øjenåbner
Fra madspild til storkøkkenernes gryder
– Blev offentliggjort februar 2018
– Tre storkøkkener medvirkede: LEGO, Region Midt og Grundfos
– Rapporten er udarbejdet af Mette Schellerup Gotfredsen, Dorte Petersen og Teknologisk Institut på vegne af Miljø- og Fødevareministeriet
– De testede grøntsager var porrer, hvidløg, blomkål og broccoli
– Kvaliteten af grøntsagerne er vurderet ud fra køkkenernes vurderinger af udseende, håndtering og anvendelsesmuligheder
Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet
En række gåture på landmændenes marker og muligheden for at arbejde med de frasorterede grøntsager blev afgørende for de medvirkende storkøkkener, forklarer Mette Gotfredsen.
– Det var en stor øjenåbner og en vigtig aha-oplevelse for køkkenerne at se, at de frasorterede grøntsager faktisk indgik på lige fod med de varer, som de normalt fik leveret.
Det er netop storkøkkenernes syn på kvalitet, der skal ændres, fastslår hun, og nøgleordet for ændringen er viden.
– Når storkøkkenerne ser, hvor god kvalitet de frasorterede grøntsager har, tør de også bestille dem hjem. Men det skal man jo have viden om, og i storkøkkenerne har man rigtig travlt, så der er ikke tid til at lave fejlindkøb.
Se også: TV: App mod madspild er en kæmpe succes
Nordic Catering er et storkøkken, som har stor fokus på madspild. Her fortæller konsulent med speciale i madspild Thomas Møller, at man har gjort flere tiltag for at mindske madspild.
– Vi indrettet produktionen efter det unikke behov hos hver kunde, så maden havner i folks maver frem for skraldespanden.
Nordic Catering er dog stadigvæk af den opfattelse, at det er for økonomisk og tidsmæssigt krævende at bruge 2. sorteringsgrøntsager. De er dog åbne over for at bruge grøntsagerne, hvis det ikke sker på bekostning af tid og kvalitet.
Det er netop den opfattelse rapporten prøver at komme til livs. Derfor er målet også klart: at skabe mere viden om de frasorterede grøntsagers muligheder. Mere viden vil nemlig øge efterspørgslen og dermed generere mindre madspild.
Sådan gjorde vi: Idéen til den artikel stammer fra journalisternes undren over hvor meget mad, der går til spilde. Her fandt vi en nylig offentliggjort rapport fra Miljø- og Fødevareministeriet, som skildrer madspild i storkøkkenener. Vi har været i kontakt med alle kilder via mail og telefon. Mette Gotfredsen blev interviewet over telefon, og Thomas Møller blev fysisk interviewet. Vi har derudover været ude og filme storkøkkenet Nordic Catering, hvor vi har benyttet klippene til vores TV-indslag.