Valgforsker: Personlig kontakt kan få flere unge til stemmeboksen

- Vi arrangerer en aktivistfest i Kødbyen, hvor vi prøver at aktivere flere unge mennesker, fortæller Allan Ahmad, der sidder i Borgerrepræsentationen for Enhedslisten i Københavns Kommune.
– Vi arrangerer en aktivistfest i Kødbyen, hvor vi prøver at aktivere flere unge mennesker, fortæller Allan Ahmad, der sidder i Borgerrepræsentationen for Enhedslisten i Københavns Kommune.

Simon Brix Justesen og Simone Brandt Hald

Kampagner, personlig kontakt og fokus på sociale medier er tre buzzwords i forbindelse med det forestående kommunalvalg den 19. november. Det mener valgforsker Yosef Bhatti, adjunkt ved Institut for Statsvidenskab på Københavns Universitet.

– Nogle af de ting, der generelt virker, det er sådan noget som kampagner, hvor politikerne går ud og møder folk og får dem til at stemme, siger Yosef Bhatti.

FAKTABOKS

− Kommunalvalg afholdes hvert fjerde år, og i år falder datoen den 19. november.

− Ved det seneste kommunalvalg i 2009 stemte blot 45 pct. af de 19-21-årige, hvorimod 80 pct. af de 60-69-årige afsatte tid til den vigtige, demokratiske begivenhed.

Kilde: Institut for Statsvidenskab

Brugen af de sociale medier
Samtidig kan de sociale medier ofte være et behjælpeligt redskab i politikernes higen efter at få de unge til at stemme.

– Der er meget, der tyder på, at hvis ens venner tilkendegiver, at de har stemt, så øges sandsynligheden for, at man selv stemmer, siger Yosef Bhatti.

Men hvis de politiske partier ikke kan finde ud af at bruge det til deres fordel, så er det bedre at lade være, mener Yosef Bhatti.

– Mit råd til dem ville være at gøre det, de er mest komfortable med, fordi der har også været mange mislykkede kampagner, der er kommet til at tale lidt ned til de unge, og hvor man prøver for meget, siger han og pointerer samtidig, at det kan være svært at slå igennem på de sociale medier som politisk parti, fordi det kan virke unaturligt.

Politiske partier benytter kampagner og pjecer
Det politiske parti Dansk Folkeparti er et af de partier, der har valgt at promovere sig ved hjælp af pjecer og besøg på gymnasier, men knap så meget på de sociale medier.

– Vi bruger Facebook, men det betragter vi som en parentes i den sammenhæng, siger Carl Christian Ebbesen, borgerrepræsentant for DF i Københavns Kommune, da DF ikke tror på effekten af at nå de unge på Facebook.

Yosef Bhatti mener derimod, at denne form for upersonlig kampagne ikke har lige så stor effekt.

Enhedslisten satser på at hente stemmer fra ungdommen ved afholde arrangementer og være synlige på gymnasierne.

– Vi arrangerer en aktivistfest i Kødbyen, hvor vi prøver at aktivere flere unge mennesker, fortæller Allan Ahmad, der sidder i Borgerrepræsentationen for Enhedslisten i Københavns Kommune.

Og netop denne form for personlig henvendelse til de unge vælgere virker, mener valgforskeren.

Afslutningsvis fortæller han, at begge partiers synlighed på gymnasierne sandsynligvis vil få flere unge til stemmeboksen.