Meditation kan hjælpe gymnasieelever til at håndtere det øgede pres, der ligger på deres skuldre. Sådan lyder håndsrækningen fra et par københavnske gymnasier, der nu tilbyder deres elever meditationsformen mindfullness i skoletiden.
Men hvis det skal være en succes, skal det tilbud være frivillig, mener forsker Niels Viggo Hansen ved Center for Forskning i Eksistens og Samfund ved Københavns Universitet.
– Meget tyder på, at meditation har nogle potentialer i forbindelse med studier. For eksempel at kunne overleve et studie uden at blive for stresset. Men det er vigtigt, at det tilbud gøres frivilligt, siger han.
Vi kan ikke fjerne det pres karaktererne lægger på eleverne eller antallet af opgaver. Men vi kan give dem nogle redskaber til at håndtere det og til at komme den her stress lidt i forkøbet
Hanne Verge Larsen, pædagogisk leder, Ingrid Jespersens Gymnasieskole
“Jeg følte mig også stresset”
Et af de gymnasier, der tilbyder eleverne meditation, er Ingrid Jespersens Gymnasieskole på Østerbro i København. Her har Amalie Hannibal Petri fra 2. g nydt godt af tilbuddet.
– Det har hjulpet mig rigtig meget at meditere. Jeg synes, det var rart at vide, at det ikke kun er mig, der sidder i den her krise. Det er en fælles ting, som alle elever oplever, siger hun.
Læs også: “Der er ikke plads til personlige kriser”
På det københavnske gymnasium får eleverne en håndfuld timer i mindfullness i midten af 2. g. Og det tidspunkt er rigtig godt ramt ifølge Amalie Hannibal Petri. Alligevel ville hun gerne have haft, at undervisningen var frivillig.
– Der var mødepligt til undervisningen. Nogen ville ikke helt dedikere sig til at meditere, så jeg tror, det havde været bedre, hvis det var frivilligt, siger hun.
Meditation er et redskab
Netop timingen har været vigtig for gymnasiets pædagogiske leder, Hanne Verge Larsen. Skolen får nemlig mange henvendelser fra elever i 2.g, som fortæller, at de føler sig stressede.
– Vi kan ikke fjerne det pres karaktererne lægger på eleverne eller antallet af opgaver. Men vi kan give dem nogle redskaber til at håndtere det og til at komme den her stress lidt i forkøbet, siger Hanne Verge Larsen.
Spørgsmålet omkring hvorvidt undervisningen skal være frivillig eller ej, mener hun ikke er til så stor diskussion på grund af de få timer.
– Det kan ikke nå at skade nogen, fordi de ikke får så mange timer til det. Hvis det bliver gjort frivilligt, er der mange elever som ikke vil bruge tid på det. Så får vi ikke fat i dem, der ikke er så gode til at tackle tiden.
Læs også: Vicerektor: Gymnasieelever snyder fortsat med kopi-opgaver
Mødepligt eller ej
Men det er forsker Niels Viggo Hansen ikke helt enig i.
– Jeg synes bestemt, at rigtig mange ting tyder på, at hvis folk har lyst til at lære det, så er det en god idé at tilbyde det. Det sted, hvor jeg kan se nogle problemer, er, hvis man er under pres for at deltage i meditation, siger han.
Og det pres er man under, hvis der er mødepligt. Men det er ikke kun på grund af ufrivilligheden, at der kan opstå problemer. Går skolen ind og agerer psykoterapeut, kan man komme til at overskride nogle andre grænser hos eleverne.
– Der kan blive rodet sammen i, hvad der er privatsfære, og hvad der er ens arbejdsliv eller studieliv, fortæller han.
Derfor stiller han sig kritisk overfor, at meditationen kommer på skoleskemaet.
Ingrid Jespersens Gymnasieskole har tilbudt eleverne mindfullness i de sidste to år. Også Rysensteens Gymnasium i København tilbyder det. Det gøres dog på frivillig basis en gang hver anden uge.