Turisterne strømmer til København

 

Der er kommet flere turister til de danske storbyer.
Foto: News Øresund – Johan Wessman

Har du gået i indre København i løbet af det sidste år, har du måske bemærket, at turisterne fylder godt op i gadebilledet ved Den Lille Havfrue, Runde Tårn og andre turistmagneter. Og den er godt nok. Der kommer faktisk flere turister til Danmark.

En rapport fra Det Nationale Turismeforum og VisitDenmark viser nemlig, at både turismeomsætning og antallet af registrerede overnatninger i storbyerne er steget de sidste år. Fra 2008 til 2015 har der i den danske storbyturisme været en vækst i antal overnatninger på hele 69 procent.

Turisterne vil cykle – også om vinteren
Stigningen i antallet af storbyturister har man blandt andet mærket hos Copenhagen Bicycles, der lejer cykler ud og giver rundvisninger til turister fra deres forretning ved Københavns Nyhavn. Butiksassistent Matias Flensborg fortæller, at de trods det københavnske vintervejr har haft en usædvanligt travl lavsæson.

– Folk har jo taget turen hertil, og så lejer man også cyklen for en dag, for det skal man lige prøve her i København. Så vi ridder helt klart på bølgen af flere turister i København og brandingen som cykelby.

Selvom vi måske ikke selv synes, at vi er så åbne i det daglige, så opfatter turisterne os som særligt attraktive, fordi vi er åbne og kan kommunikere med folk.
Jens Friis Jensen, studielektor ved Roskilde Universitet

Læs også: Brugen af bycykler er eksploderet

Branding, flyruter og kulturtilbud bag Københavns succes
Jens Friis Jensen, der turismeforsker og studielektor ved Roskilde Universitet, fortæller, at København er en del af en international trend med byferier og har været gode til at udvide flyruter til byen.

– Byerne ved, at de kan gøre nok så mange ting selv, men hvis der ikke er adgang med attraktive ruter og priser på fly, så er det svært at være konkurrencedygtig. Derfor arbejder man strategisk med at udvide det rutenetværk der er mellem København og resten af verden.

Men Københavns udvikling som by spiller også ind på vores tiltrækning for turister, fortæller Jens Friis Jensen.

– Selve byen har også udviklet sig. Der er sket meget de sidste 10 år i København, fortæller han og peger på gastronomi, vinbarer, papirøen og kvarterer som Jægersborggade på Nørrebro.

Herudover understreger han vigtigheden af de mange kulturelle begivenheder, sikkerheden, infrastrukturen og et større og mere varieret hoteludbud.

Danske filmproduktioner tiltrækker nye segmenter
Udover byens udvikling påpeger Jens Friis Jensen også, at der er sket meget for København som brand.

– København har været i stand til at skabe sig et image om, at vi er en grøn, åben, levende og attraktiv by at være i. Du har hele begrebet om den nordiske livsstil. Tager du det engelske marked, har vi hele krimibølgen, hvor englænderne kommer herover for at se, hvor hende der i sweateren rendte rundt (Sarah Lund fra Forbrydelsen red.), fortæller han og peger på, at eksport af film ofte kommunikerer til nye segmenter.

Læs også: Solskin og fadøl trækker turister til Nyhavn

Dyr og inddragende turisme
Jens Friis Jensen fortæller, at København er en relativt dyr destination, hvilket stiller nogle særlige krav til kvaliteten, hvis turisterne skal komme igen.

– Vi kan stadigvæk klare os, fordi der er et godt image omkring København og en god tiltrækningskraft. Men der hvor det kommer til, at folk skal fortælle historien om, at de har været her, så fortæller de også historien om, at det også var lidt dyrt, fortæller han og peger på, at vi risikerer, at gæsterne ikke kommer igen.

– Vi ved, markedsføringsmæssigt er det dyrt at øge mængden af nye gæster. Vi har brug for, at de kommer igen.

Derfor er det vigtigt, at turisterne inddrages i højere grad. Der skal skabes en relation, og de skal have følelsen af at blive set, og at de derfor får noget særligt ved at være en del af det.

– Vi er her, og København lever. Selvom vi måske ikke selv synes, at vi er så åbne i det daglige, så opfatter turisterne os som særligt attraktive, fordi vi er åbne og kan kommunikere med folk. Kan turisterne inddrages i den puls, så bliver det den, som de snakker om i stedet for, at en kaffe latte var dyr.

Leave a Reply

Your email address will not be published.