Efter opfordring fra DFIM (Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring) og Forsikring & Pension vedtog Folketinget i maj 2018 en ny lov, hvor ejere af et uforsikret køretøj kan blive pålagt et gebyr på 250 kr. i døgnet.
I november 2018 var der i omegnen af 50.000 motorkøretøjer, som kørte rundt på de danske veje uden den lovpligtige ansvarsforsikring. I dag er det tal mere end halveret til 20.300 uforsikrede køretøjer, oplyser DFIM.
Et resultat som leder af DFIM, Maria Clausen Dyrehauge, er meget tilfreds med.
– Jeg synes, det er rigtig positivt, fordi det var en del af formålet med dagsgebyret at reducere antallet af uforsikrede motorkøretøjer. Det er også positivt, at hele opmærksomheden omkring det, at have en ansvarsforsikring, er blevet skærpet, siger Maria Clausen Dyrehauge.
Til gavn for alle
Det reducerede antal af uforsikrede motorkøretøjer bliver også modtaget positivt af Rådet for Sikker Trafik. Ifølge Pernille Ehlers, der er chefkonsulent i Rådet for Sikker Trafik, så er dagsgebyret på 250 kr. effektivt, fordi det er et beløb, der kan mærkes.
– Det viser jo helt klart, at det virker. Det er rigtig mange, der enten har fået afmeldt deres køretøj eller fået tegnet den lovpligtige ansvarsforsikring, siger Pernille Ehlers.
Ansvarsforsikringer og dagsgebyrer
-
- En ansvarsforsikring dækker erstatningskravet, hvis du forvolder skade på andre eller deres ting.
-
- De samlede udgifter for skader, forårsaget af uforsikrede køretøjer, løber hvert år op i mere end 70 millioner kr.
-
- I 2018 uddelte politiet bøder og inddrog nummerpladerne på godt 2.500 køretøjer uden ansvarsforsikring.
-
- Loven om dagsgebyret blev vedtaget af Folketinget 15. maj 2018.
-
- I december udsendte DFIM brev om, at alle uden ansvarsforsikring fra 1. januar ville blive opkrævet et dagligt gebyr på 250 kr.
-
- DFIM udskød datoen for opkrævning af dagsgebyret to gange på grund af ekstraordinær travlhed hos Motorstyrelsen.
Kilde: Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring
Læs også: Ingen mobil i bil: En løftet pegefinger har vist sig effektiv
Men det er ikke kun dagsbøderne, der kan blive en dyr omgang for dem uden ansvarsforsikring.
– Hvis du kører ind i nogen og skader dem for livet, og du ikke har nogen ansvarsforsikring, så kan du give dig selv en milliongæld på nakken resten af livet. Så man skal bare få en ansvarsforsikring, også for sin egen skyld, siger Pernille Ehlers.
Næste skridt er fogedretten
Ifølge Maria Clausen Dyrehauge har det været muligt enten af afmelde sit køretøj eller tegne den lovpligtige ansvarsforsikring, inden DFIM startede opkrævningen af dagsgebyret.
Alligevel har en del danskere hverken reageret på varslingsbrevene, der blev udsendt i december, eller betalt det daglige gebyr på 250 kr. Derfor vil DFIM inden for den næste måned begynde at køre sager i fogedretten.
– Vi har rigtig mange sager, der faktisk er klar til fogedretten. Og der har vi den holdning, at vi gerne vil prøve at motivere de her mennesker til at få betalt det, de skylder, så de kan gå ud og blive forsikret igen, siger Maria Clausen Dyrehauge.
Sådan i grove træk så må vi forvente, at det kommer til at belaste os
Dorete Bager, Funktionschef, fogedretten i Aalborg
Sagerne vil blive behandlet som alle andre sager i fogedretten, fortæller funktionschef i fogedretten i Aalborg, Dorete Bager.
– Udgangspunktet er, at man forsøger at få en afdragsordning i gang. Og hvis ikke det er muligt, så bliver der taget udlæg i aktiver, som de ejer. Det kan være alt lige fra biler, fjernsyn og ejendomme, siger Dorete Bager.
Læs også: 308 dage efter overfald er sagen ikke kommet for retten
Selvom man endnu ikke ved, hvor mange sager hver af de 24 fogedretter i Danmark vil modtage, så vil sagerne, ifølge Dorete Bager, kunne mærkes for de ansatte i fogedretten i Aalborg.
– Sådan i grove træk så må vi forvente, at det kommer til at belaste os. Det er sager, der skal oprettes, vi skal indkalde de her folk, og der skal foretages udlæg hos dem, siger Dorete Bager.
Sådan gjorde vi: Idéen udsprang af, at journalisten fandt ud af, at sagerne om dagsgebyret snart bliver sendt til fogedretterne. Derfor undersøgte journalisten, hvad effekten af dagsgebyret havde været. Citaterne stammer fra telefoninterviews med alle kilder.