Virtuel rejse som flygtning skal motivere danske skoleelever

Computerspil skal lære folkeskoleelever om unge asylansøgere i Athen  Spyros Papaspyropoulos
Computerspil skal lære folkeskoleelever om unge asylansøgere i Athen
Foto: Spyros Papaspyropoulos, Flickr

Danske skolelever kan nu i skoletiden tage rejsen fra klasseværelsets trygge rammer til Athens hårde gademiljø. Rejsen er virtuel, og er en form for interaktiv dokumentar, der skal lære eleverne om forholdene for flygtninge og medier og journalistik.

Og dokumentarelementet er netop en af de vigtigste faktorer for udviklerne bag produktionen, siger Lasse Telling, spiludvikler og journalist.

– Vores dokumentar er autentisk. Spilleren er ikke en afghansk flygtningedreng, da det ville være mindre autentisk, men en dansk journalist, som skriver artikler om de uledsagede, afghanske drenge, som kommer til Europa for at søge asyl, siger han.

Læs også: iPads styrker koncentrationen i klasseværelset

Asylansøgere i folkeskolehøjde
Ideen om et spil til folkeskolen opstod ud fra et ønske om at ramme en ny målgruppe, siger Lasse Telling:

– Vi er vant til at arbejde med menneskerettigheder og sådanne problematikker i længere format, men man taler altid til samme målgruppe.

Skaberne ville gerne tale til eleverne i deres egen øjenhøjde og vise, hvem nogle af de unge flygtningedrenge er. Det er på mange måder unge på samme alder med samme værdier, fortæller han.

Rollespil kan give en indlevelse, og man kan få en historie fortalt. Og dermed få fat i nogle folk på en anden måde.
Lars Konzack, cand. mag. i informationsvidenskab

Hvorvidt de digitale spil bliver en succes, afhænger af lærernes tilgang, mener Lars Konzack, ph.d. i multimedier:

– Hvis tanken bag brugen af spillene er entusiasme, så bliver resultatet godt. Hvis ikke, så bliver det knap så godt, siger han.

Generelt set handler det om, hvordan spillet er opbygget. Spillet skal indeholde noget motiverende eller noget, man skal undersøge. Desuden skal man udnytte, at spilmediet kan noget andet end den klassiske undervisning, tilføjer han.

Tobias Heiberg Jørgensen, lektor på læreruddannelsen Blaagaard/KDAS, beskriver, hvordan eleverne bliver motiverede af en anderledes læreform.

– Spil kan bruges som en motivationsfaktor til at tilegne sig viden. Det er vigtigt, at det giver mening for eleverne, siger han.

Han tilføjer, at det bliver sjovt og udbytterigt for eleverne, hvis spillet giver mening for dem.

Læs også: Forsker: Nyt computerspil skal lære børn konflikthåndtering

Digitale spil i undervisningen

Derudover kan de interaktive spil tilføje noget særligt til klasseundervisningen, mener lektor Lars Konzack:

– Rollespil kan give en indlevelse, og man kan få en historie fortalt. Og dermed få fat i nogle folk på en anden måde, siger han.

Selvom digitale spil kan bidrage til undervisningen, skal man ikke gå ukritisk til spillene. Nogle spil er velmenende og får god omtale i medierne, men kan mangle nuancer, siger lektoren i Informationsvidenskab.

Lasse Telling mener dog, at der er mange nuancer i Deadline Athen, da spillet stræber efter at komme hele vejen rundt om problemstillingen med flygtningedrengene.

– Når man spiller, skal man i journalistrollen have mulighed for at stille alle spørgsmål, siger han.

Mændene bag spillet har stræbt efter at vise hele sandheden og har i undervisningsmaterialet eksempelvis inkluderet, hvordan de blev bedt om penge af drengene, som de interviewede. Det er et dilemma, som journalisten i spillet skal tage stilling til.

– I spillet viser vi de etiske dilemmaer, vi er stødt på, når man arbejder som journalist. Det er dilemmaer, som man kan tage op i undervisningen, siger Lasse Telling.