Dansk delebilskoncept vil lade folk køre gratis

Spiri vil lade folk køre gratis i deres specialdesignede el-bil. (Foto: Spiri)

At rejse med det offentlige kan være en lang sej kamp mod svigtende køreplaner og evige prisstigninger. Nu vil det danske delebilskoncept Spiri gøre det lettere og billigere at dele kørsel og gøre det gratis for den, som kører bilen, at køre delebil.

I løbet af 2017 forventer Spiri, der er en søstervirksomhed til succesfulde, Drivr, en softwarevirksomhed til taxaselskaber, at lancere deres delebilskoncept, der skal møde fremtidens transportbehov.

Spiri er vores bud på last stop, før selvkørende biler bliver en realitet.
Nikolaj Køster, VP Commercial og medstifter af Spiri

Chaufføren kører gratis
Konceptet består i, at man som chauffør kan køre gratis til sin destination i Spiri’s specialdesignede elektriske biler, så længe man indvilliger i at samle folk op på vejen, som skal i samme retning som en selv. Ved at lade folk, der har brug for transport, agere chauffører i delebilen, der fungerer som en form for social minibus, mener Nikolaj Køster, VP Commercial og medstifter af Spiri, at man kan skære den største udgift fra offentlig transport fra, nemlig chaufførlønnen og dermed gøre turen meget billigere for passagererne.

– Vi spurgte os selv: hvordan kan vi fjerne chaufførlønnen, som er det dyreste komponent i offentlig transport? Hvis jeg nu siger til vores brugere, at der bare er én der skal ofre sig for at køre bilen fra a-b, så får vedkommende turen gratis, og resten af passagererne betaler prisen for en busbillet.

Som bruger af Spiri-appen kan du altså kvit og frit booke en el-bil til afhentning fra bestemte ladestationer kaldet “Spiri Hubs”, så længe du deler turen med mulige passagerer, der skal samme vej som dig. Hvis ingen passagerer skal med, er turen stadig gratis for chaufføren. Modsat kan man som passager slå op på appen, om der er en Spiri-bil på vej i ens retning, og mod en betaling svarende til prisen for en busbillet blive samlet og kørt til sin destination.

Læs også: I stedet for at tage cyklen, så lejede jeg en bil

Selvkørende biler om 3 år
For Spiri, er billig og belejlig on-demand samkørsel kun første spadestik i vejen mod en fremtid, hvor menneskelige chauffører bliver overflødige. Målet er at skære den menneskelige chauffør fra, og det er kun et spørgsmål om tid, før Spiri’s flåde af el-biler bliver komplet selvkørende. Ifølge Nikolaj Køster går vi en fremtid i møde, hvor det at eje en bil bliver overflødigt, og at folk lige så godt kan vende sig til at køre sammen.

– Spiri er steppet før et selvkørende system. Først skal vi have fat i brugerne og vende dem til, at de skal køre sammen. Prisen er derefter den samme, når bilerne bliver selvkørende.

Spiri udviklede sidste år i samarbejde med blandt andet Aston Martin, Volvo og Bosch en prototype på en menneskestyret el-bil, der skal simulere dimensionerne for, hvordan de håber, at fremtidens selvkørende bil fra Spiri kommer til at se ud. El-bilen kunne lades fuldt op på 40 minutter, køre 320 km på en opladning og havde mere benplads end en Mercedes S-klasse.

Nikolaj Køster håber på, at Spiri’s flåde af el-biler kommer til at ligne prototypen og være selvkørende om 3 år, men vil ikke vente indtil da med at lancere konceptet.

– Spiri er vores bud på last stop, før selvkørende biler bliver en realitet. Det er meget bevidst, at vi kommer ud med en service først, der bliver kørt af mennesker. Vi er stadigvæk et stykke fra at selvkørende biler, er som vi gerne vil have dem. Og lovgivningen er vi også et stykke fra.

Odense Kommune bliver forsøgskanin
Når Spiri første gang skal testes, bliver det formentlig landets tredjestørste by, Odense, der får tjansen. Dog bliver el-bilerne ikke af Spiri’s eget design, siger Nikolaj Køster.

I første omgang bliver det meget lavpraktisk. Vi vil gerne lancere med det samme og ikke vente på en bilfabrik til at producere en helt ny bil.

Det var kommunalpolitiker Jane Jegind (V) fra Odense Kommune, der kontaktede Spiri, for at høre, om Spiri ville teste konceptet i Odense Kommune. Hun mener nemlig, at Odense Kommune deler virksomhedens visioner for samkørsel og delebiler.

– Vi er meget langt fremme i skoene i Odense Kommune. Vi har allerede meget fokus på, hvordan man tilsigter en god og moderne mobilitet. Folk har ikke nødvendigvis brug for en bil men et behov for transport. Her kan Spiri være fremtiden.

Læs også: Forfatter: Vi skal dele mere

Især i Odenses tyndtbefolkede yderområder vil et koncept som Spiri kunne spare kommunen for de mange penge, man bruger på at opretholde den offentlige transport, som meget få benytter, lyder det fra Jane Jegind.

Odense Kommune har allerede ladepladser til el-biler og parkeringspladser til delebiler, som de vil stille til rådighed og samtidig skabe nye specifikke Spiri parkeringspladser.

Spiri og Odense Kommune venter nu kun på, at Trafikstyrelsen godkender teknologien som lovlig.