Denne uge står i gamingens tegn: »Vi skal også sætte fokus på alle de gode ting«

Forældre kan denne uge få bedre indsigt i nogle af de positive sider af deres børns gaming. 
Foto: Pxhere.com

51 procent af danske børn og unge bruger dagligt flere timer på computerspil eller “gaming”. I mange år har der været fordomme omkring de såkaldte “gamere”, men nu ønsker Medierådet for Børn og Unge at gøre op med forudindtagelserne. Rådet vil nemlig i uge 45 give alle aldersgrupper, fra småbørn til forældre, positive oplevelser med gaming. ‘Gaminguge 45’, som arrangørerne kalder ugen, indeholder en række arrangementer rundt i de danske kommuner, hvor forældre og deres børn kan få et indblik i computerspillenes verden. Blandt arrangementerne kan nævnes et oplæg fra myndighederne til forældre omkring pengebrug i computerspil, og Gladsaxe biblioteker afholder ‘Fortnite for mødre’.

Fakta omkring gamingugen

      • Gamingugen har som mål at styrke en positiv spilkultur i Danmark. Kulturinstitutioner og -foreninger landet over inviteres til at deltage og arrangere gamingaktiviteter. Gamingugen afløser Nordic Game.

    Kilde: Medierådet for Børn og Unge

Halvdelen af de danske børn gamer dagligt

Det er for Medierådet Børn og Unge vigtigt at sætte fokus på gaming, da 51 procent af de danske børn i aldersgruppen 1-15 år spiller spil dagligt.

– Vi arbejder med børn og unges digitale liv, og når gaming er så stort skal vi selvfølgelig også arbejde med det, siger Anna Holm Pingel, der er projektmedarbejder i Medierådet for Børn og Unge.

Gaming er blevet et udbredt fænomen blandt unge mennesker og børn i Danmark, og derfor skal der sættes fokus på emnet.

–  Det er vigtigt at sætte fokus på gaming, fordi vi har et samfund, hvor stort set alle børn og unge gamer. Ligesom i 60’erne, 70’erne og 80’erne så alle fjernsyn, så er gaming nu noget som findes i alle hjem. Selv voksne mennesker gamer hver dag. Det betyder ikke, at man gamer hele tiden, men når folk bliver adspurgt, er de mest tilbøjelige til at sige at de gamer hver dag, siger Andreas Lieberoth, der er adjunkt i pædagogisk psykologi på Aarhus Universitet.

Læs også: Gaming skaber motivation og sammenhold på arbejdspladsen

Både Andreas Lieberoth og Anna Holm Pingel, der er projektmedarbejder i Medierådet for Børn og Unge, er enige om, at den store mængde af gaming i Danmark giver anledning til at sætte fokus på de positive sider ved gamingen. Gamingugen i uge 45 giver organisationer og kulturinstitutioner en platform, til at sætte fokus på de sider af gaming, som de føler ikke bliver omtalt nok.

–  Som tovholder ligger vi op til at forskellige biblioteker, e-sportsforeninger og kulturhuse de skal lave de arrangementer de har lyst til, vi ser jo gerne at der er en diversitet i programmet, og vi ser gerne der er fokus på den her børn-forældre relation, siger Anna Holm Pingel.

Ballerup og Gladsaxe bibliotek afholder arrangementer, der giver forældrene indsigt i en verden af computerspil.  På Ballerup Bibliotek afholder Spillemyndigheden et oplæg, omkring de muligheder børn har for at gamble, når de spiller computerspil. Efterfølgende får forældrene lov til at spille nogle af de computerspil, deres børn bruger tid på i hjemmet. Gladsaxe Bibliotek står for arrangementet ‘Fortnite for mødre’, hvor en ekspert forklarer spillet til forældrene. Derefter bliver mødrene oplært i at spille Fortnite, så de kan snakke om spillet med børnene derhjemme.

Forældrene skal på banen 

Når halvdelen af alle børn i Danmark gamer dagligt, så er det vigtigt at forældrene er informerede omkring, hvad deres børn foretager sig, når de sidder foran skærmen. Gamingugen sætter stort fokus på forældrenes forhold til gaming. Ugen arbejder primært på at nedbryde den generationskløft, der kan være imellem børn og deres forældre.

– Vi oplever at børn og forældre har konflikter. Det sker forholdsvis ofte, at børn og forældre har konflikter omkring børns brug af gaming, siger Anna Holm Pingel.

Arrangementer som gamingugen kan ifølge Andreas Lieberoth hjælpe med sætte gaming i øjenhøjde for dem, som ikke nødvendigvis har daglig indsigt i fænomenet.

– Der er selvfølgelig masser af mennesker der ikke har gaming inde på livet, eller har teenagere, som de synes gamer alt for meget, og tror de er afhængige. Det er særligt vigtigt for dem, som har negative oplevelser, at de får nogle positive oplevelser med gamingen. For forældre kan det især være vigtigt, at de kan forstå og respektere hvad der foregår, når de går ind på deres barns værelse, siger Andreas Lieberoth.

De negative sider er ikke i fokus 

Selvom Gaminguge 45 primært fokuserer på de positive sider ved børns brug af computerspil, mener Anna Holm Pingel ikke, at man kan ignorere de problemer, som gaming kan medføre. For børn er det nemlig stadig vigtigt at komme ud og være sammen med folk.

– For nogle bliver det svært at indgå i sociale sammenhænge, det kan være svært at afkode folks reaktioner. Man kan være mere tilbøjelig til at tale grimt, når personen ikke reagerer foran en. Hvis vi snakker om et dannelsesaspekt, så har man selvfølgelig brug for ikke bare at sidde derhjemme og snakke i telefon, man har brug for at komme ud og snakke med folk, siger Anna Holm Pingel.

Medierådet for Børn og Unge arbejder til dagligt med de negative sider ved gaming, men når det kommer til Gaminguge 45, er det uden tvivl, de attraktive sider ved gaming der er i fokus.

– Overordnet set, nu ved jeg hvilke arrangementer der bliver afholdt, der er fokus klart på de positive sider ved gaming, siger Anna Holm Pingel.

Vil du deltage i gamingugen 

På kortet herunder kan det ses hvilke kulturhuse og foreninger, der deltager i ugen.

Sådan gjorde jeg 

Jeg fandt begivenheden på Google, og der var ikke nogen medier der havde skrevet om den. Jeg ringede til Medierådet for Børn og Unge for at få information omkring emnet. Derefter ringede jeg til Andreas Lieberoth, hvor jeg fik hans perspektiv på arrangementet.