E-sport skaber gode spilvaner

For nogle unge bliver gaming en besættelse. Gode vaner hjælper, men for de afhængige skal der mere hjælp til. Foto: Pixaybay, public domain.

26-årige Peter Rasmussen er tidligere gamingafhængig. I halvandet år spillede han World of Warcraft i op til 15 timer om dagen. Hans afhængighed betød, at han glemte verdenen omkring sig, og at han i meget høj grad isolerede sig. Nu vil flere politikere og foreninger gøre eSport til en officiel sportsgren, men det skal man passe på med, mener Peter Rasmussen:

– At være med i en eSportsklub ville nok have forstærket min afhængighed, siger han. Det sociale resultatpres kan nemlig virke forstærkende for folk, der i forvejen har svært ved at sige fra overfor at spille.

Ekspert: eSport kan forhindre dårlige gamingvaner
Men hvis man er opmærksom på faresignalerne for afhængighed, er eSport en styrke for denne risikogruppe, mener den svenske ekspert i gamingafhængighed Sven Rollenhagen.

Jeg har ikke noget problem med eSport som fænomen. Gaming, på gode måder, er godt.
Sven Rollenhagen, ekspert i gamingafhængighed


– Jeg har ikke noget problem med eSport som fænomen. Gaming, på gode måder, er godt, siger han.

I Sverige er eSport ikke længere en nyhed, og på mange skoler er eSport endda på skoleskemaet, fortæller Sven Rollenhagen. For de fleste studerende er introduktionen af eSport i skolerne en god ting, der sætter fokus på, at de studerende skal arbejde og øve på en sund måde, siger han.

Sven Rollenhagen underviser derfor jævnligt på svenske skoler og gymnasier i faresignalerne for afhængighed af gaming. Det er noget, som han mener er nødvendigt, hvis man skal udvikle en sund spillekultur.

Læs også: Autister får social gevinst af eSport

– De allerbedste spillere passer godt på deres krop og sind. Gaming er ikke bare at tilbringe meget tid foran en skærm. Man må øve sig på andre færdigheder og få sin hvile og offlinetid. Professionelle ved, at de skal moderere den tid, de spiller, siger han.

En vigtig del af eSport er dog også at give de unge mennesker realisitiske ambitioner.

– Man må være realistisk i gaming. Ligesom i alt sport, ikke alle kan være den næste Zlatan, siger Sven Rollenhagen.

Gamingafhængighed er stadig et problem
Alligevel behandler Sven Rollenhagen hver dag unge, som regel drenge, som har problemer med gamingafhængighed. Og han afviser da heller ikke, at de store pengepræmier og kendislivet lokker. For eksempel vandt det danske hold Astralis i denne uge 700.000 kr. i verdensmesterskabet i Counter Strike. Hvis man er opmærksom på problemerne, mener han dog, at man kan gøre meget for de unge mennesker, der er i farezonen for at blive afhængige.

Det er svært at sige, hvor vi er på vej hen med normaliseringen af eSport. Det er et stort hype nu, og vi skal være opmærksomme på problemerne.
Sven Rollenhagen, psykolog

For Sven Rollenhagen er det afgørende at skabe en balance mellem gaming og resten af ens liv. Derfor er det heller ikke forbudt at game efter et behandlingsforløb, for langt de fleste. Faktisk har han tilskyndet folk til at blive professionelle gamere eller spiludviklere, efter at de har fået sunde spillevaner. Han mener heller ikke at eSport bidrager til afhængighed.

– Folk der er afhængige af at spille computer er sjældent de allerbedste, siger han.

Læs også: Danske uddannelser satser på e-sport

For Peter Rasmussen mener heller ikke at gaming er ubetinget dårligt. Efter et behandlingsforløb hos det natursociale udviklingscenter Outlab, og gennem en ihærdig indsats fra venner, er han kommet sig over sin afhængighed. Han spiller også World of Warcraft igen, uden at det går ud over hverdag eller venner.

– Organiseringen af eSport er en styrke for de dygtige gamere. De kan blive bekræftet i, at de er gode til noget, især hvis det ikke går godt med uddannelse og arbejde. Det giver mulighed for at være ambitiøs, giver anerkendelse og viser, at gaming ikke behøver være tidsfordriv, siger han.

Læs også: WHO: Gaming-afhængighed bør være en diagnose

Både Sven Rollenhagen og Peter Rasmussen ønsker at bryde tabuet om afhængighed i forhold til gaming. Hverken i Sverige eller Danmark er afhængighed af gaming en selvstændig diagnose. Det kan gøre behandling vanskeligt.

– Det kan være sværere at søge hjælp, fordi offentligheden ikke anser gamingafhængighed for at være lige så alvorligt som andre afhængigheder, siger Peter Rasmussen.