Danmarks største forening for motorcyklister, MCTC, vurderer, at man inden for de næste 10-15 år vil kunne opleve motorcykler, der får hjulene til at rulle udelukkende ved hjælp af elektricitet.
-Jeg tror helt klart på, at el som drivmiddel, også for motorcykler, bliver fremtiden. Det er noget vi ikke kan komme udenom,- fastslår motorjournalist Stefan Engelsfelt.
Indtil videre er det kun Ivan Reedtz-Thott der forhandler elmotorcykler i Danmark. Han er forhandler af det schweiziske mærke Quantya.
-På den lange bane kommer vi helt sikkert til at se elmotorcykler i gadebilledet. Der ligger et kæmpe potentiale og venter på at blive forløst.-
Traditionen tro
En motorcykel forbinder de fleste nok med et støjende, larmende to-hjulet transportmiddel. Og sådan bør det fortsat være vil flertallet, ifølge Stefan Engelsfelt, mene. En elmotorcykel hverken støjer eller forurener i samme grad som den benzindrevne.
Motorcykelkørere og motorcykelentusiaster er en broget flok og ideen om elmotorcyklen vil derfor blive modtaget forskelligt, alt efter om man er mest til rally, race eller cruise, vurderer Stefan Engelsfelt.
-Jeg tror de fleste motorcyklister er skeptiske. Du skal ikke skifte gear, og der er ingen motorstøj når vi snakker elmotorcykler, og det tror jeg er to meget grundlæggende årsager til, at det vil blive mødt med skepsis i første omgang,- tilføjer han.
Med ca. 40.000 medlemmer i ryggen følger MC Touring Club udviklingen af elmotorcykler nøje, og selvom motorstøj reelt ikke eksisterer, når man snakker om elmotorcykler, så er motorstøj faktisk noget der arbejdes på at gøre til en del af oplevelsen af at køre elmotorcykel.
Formålet er dog ikke i første omgang, at tilfredsstille de motorcyklister, der savner den velkendte brummen, men at forebygge færdselsuheld. -Der bliver faktisk udviklet på at få noget lyd på maskinerne, fordi der simpelthen opstår ulykker, når for eksempel bilister ikke kan høre at man kommer susende i høj fart,- påpeger Stefan Engelsfelt.
En langsom acceleration
På dette tidspunkt er det dog ikke et seriøst alternativ til de benzindrevne maskiner, da folk endnu ikke er gearet til elmotorcyklerne, vurderes det af MC Touring Club. Om 10-15 år er det derimod en anden snak.
-På det tidspunkt er udbredelsen af el som drivmiddel generelt langt mere udbredt og derfor også et mere naturligt valg både for bilister og motorcykelkørere,- forudser Stefan Engelsfelt.
Det helt store boom i salget af elmotorcykler lader indtil videre vente på sig. Ivan Reedtz-Thott har solgt ca. 20 elmotorcykler, og af dem har omkring fem monteret nummerplader og er altså indregistreret til kørsel på de danske veje.
Den manglende interesse skyldes blandt andet, at teknologien skal udvikles langt mere. Elmotorcyklen er ligesom elbilen afhængig af, at man får udviklet en bedre levetid på batterierne, og at der opsættes langt flere ladestationer rundt om i Danmark. Først når disse ting er på plads, vil flere stå i kø hos forhandlerne.
Forhandleren Ivan Reedtz-Thott er klar over, at især motorcyklernes rækkevidde skal udvikles langt mere for at interessen og købelysten stiger.
Som det ser ud lige nu, kan elmotorcyklen ved almindelig pæn kørsel maksimalt køre ca. 2 timer på en opladning. Med gashåndtaget næsten i bund kan man ikke engang køre en halv time.
-Der er plads til kæmpe forbedringer når det kommer til aktionsradiussen på elmotorcyklerne,- konkluderer forhandleren.
En elmotorcykel hos Quantya koster i omegnen af 75.000 kr. og er ligesom elbilen fritaget for indregistreringsafgift.
Læs også: