Forbud og coronavirus giver gaming kronede dage

Nintendos spilkonsol, Nintendo Switch, har været udsolgt det første halve år af 2020. Foto: modelfoto taget af Albert Vincent Stasig Mørk

Allerede før coronapandemien blev hverdag, har gaming industrien været i konstant årlig vækst, men nu hvor vi er tvunget hjemme, så har industrien set endnu en enorm stigning. Det er dog svært at se på, hvor meget gaming er vokset i 2020 i Danmark, men en udvikling man kan se på, er salgstallene hos spilfirmaer og elektronikforhandlere.

Mange industrier har indtil videre lidt under Covid-19, men for visse virksomheder i gaming verdenen har isolationen skabt kronede dage. Gaming-relaterede køb som konsoller og spil i USA er steget med tæt på en 1 milliard dollars i det første halve år af 2020, hvilket er en stigning på 18% for perioden sammenlignet 2019. Det skriver det amerikanske spilmagasin Venture Beat.

Og det er ikke kun amerikanerne, som er gået gamingamok pga. Covid-19. Det var f.eks. tæt på umuligt at købe en Nintendo Switch, hvor der også var masse udsolgt i Danmark helt frem til juli. Ifølge Nintendos seneste finansielle rapport til investorer fra september, har firmaet tjent tæt på 20 milliarder kroner på salg i Europa alene i det første halve år af 2020.

Den store stigning virker dog til at fortsætte, da de nye PlayStations og Xbox spilkonsoller, som udkommer i løbet af november, meldes udsolgt med hensyn til forudbestillinger. Samtidig overstiger efterspørgslen på virksomheden Nvidias nye grafikkort til computere også det udbud, som det er muligt at levere. Den danske online butik Coolshop.dk bekræfter, at mange danskeres interesse for gaming i 2020 også er steget. Det fortæller Jakob Qvist Odfeldt, som er kreativ direktør hos Coolshop:

– Der har været en vild stigning. Coolshop er jo en populær hjemmeside, men vi har alligevel set en stigning på omkring 300 procent i gaming-kategorien, siger han.

Gamer vi fordi, vi er ensomme?

Med de nye forsamlingsforbud bliver sociallivet, som vi kender det, igen begrænset. I en mail til NetAvisen fortæller Psykiatrifonden, hvordan den sociale begrænsning tidligere har påvirket danskerne, ud fra de henvendelser, som de har modtaget hos Psykiatrifonden Rådgivning i 2020:

– I 42% af henvendelserne, der handlede om corona, var hovedproblemstillingen ensomhed eller isolation. Dette reflekterer nok, at mange af samtalerne var i starten af foråret, hvor nedlukningen var mest dramatisk, men det er alligevel en relativt stor andel, lyder det.

Nogle kan opleve, at man undgår at føle sig ligeså ensom og alene, hvis man gamer, og dermed kan spille sammen med andre og på den måde hænge ud uden at være fysisk til stede i samme rum. Og der er faktisk belæg for at sige, at gaming kan give noget socialt, lyder det fra Maria L. Gamborg, cand. psych og ph.d.-studerende på Aarhus Universitet:

– Gaming giver mulighed for at have et socialt fællesskab nu, hvor man ikke er i stand til at mødes. På lige fod med fodbold, kan det bruges som et fælles 3., når vi socialiserer. Det særlige for gaming er, at det ofte er en smule mere kompliceret at samarbejde i f.eks. strategiske spil, end det nødvendigvis er på fodboldbanen. Det gør, at gaming måske kan give en smule bedre følelse af socialt fællesskab, end fodbold eksempelvis kan, siger hun.

Det bliver understøttet af en undersøgelse om eSport og gaming foretaget af Center for Ungdomsstudier og Idrættens Analyseinstitut fra 2019. Undersøgelsen viser, at unge siger, at en af de primære årsager til, at de gamer, er det sociale aspekt ved at spille sammen med venner.

De 5 mest solgte spil i 2020

  1. Call of Duty: Modern Warfare
  2. Animal Crossing: New Horizons
  3. The Last of Us II
  4. Madden NFL 21
  5. Ghost of Tsushima

Kilde: NPD.com – Data-driven Growth

Læs også: Professionel gamer: Det er blevet mere accepteret

”Det hjælper med at glemme verden lidt, men det er ikke noget som hjælper i det lange løb”

Udover gaming kan skabe et socialt sammenværd, bruges spil også til at være en form for såkaldt coping-mekanisme, hvor man bruger det til at håndtere og kort slippe væk fra hverdagen. Og mens det er en hjælp, så skal man også passe på, advarer Marie L. Gamborg:

– Gaming er under alle omstændigheder noget, som kun udsætter frygt, angst og følelsen af at være lidt utryg ved det hele. Det er noget, som kun udsætter. Det behandler ikke og imødekommer ikke utrygheden. Det minder om, da folk tog ud og dansede under 2. Verdenskrig. Det hjælper med at glemme verden lidt, men det er ikke noget som hjælper i det lange løb.

Sådan gjorde vi:

Idéen til artiklen udsprang, da 10 personers restriktionerne trådte i kraft. Valget af vinkling kom efter, at have undersøgt, hvor stor stigningen af salg inden for gamingudstyr har været. Samtidig fandt jeg de psykologiske årsager til, at man har valgt at ty til gaming under og efter den danske lockdown, interessante.