DSB har kastet snøren ud og fisker efter en god placering til deres værksted som skal huse de fremtidige førerløse S-tog. Om fiskene bider på, må tiden vise. En ting er fast, snøren sender ringe i vandet i Frederikssund Kommune.
Nogle mener, at S-tog otte gange i timen, vil gøre hverdagens transport lettere, og at Frederikssund Kommune skal være et klimavenligt forbillede. Andre mener, at værkstedet skal placeres alle andre steder og ikke er til fordel for Frederikssunds pendlere.
Formanden for klima, natur og energi-udvalget, Søren Weimann (B), er dog ikke i tvivl.
– DSB-værksteder er en afgørende faktor for at nå klimamålet, siger han.
Omdiskuteret placering
Søren Weimann (B) understreger dog, at han er imod DSB forslag til placering. Han mener i stedet, at vi bør kigge på modsatte side af vejen.
Fakta om værkstedet:
- Værkstedet vil fylde 530.000 m2, inklusiv tilhørende togspor
- Værkstedsbygningen vil fylde 22-25.000 m2
- Værkstedet vil være omkredset 2,5 højt meter hegn
- Værkstedet skal vedligeholde 25-30 toge hver nat
Kilde: DSB’s projektbeskrivelse til Frederikssund Kommune
Se placerings forslagene på billedet øverst i artiklen.
Vi ville gerne have interviewet DSB om det alternative placeringsforslag, men de har ikke ønsket at stille op til interview. I stedet skriver underdirektøren for nye grønne værksteder i DSB, Finn Bloch:
– DSB ønsker, at værkstedet – uanset hvor det placeres – skal kunne indgå på en positiv og sammenhængende måde med lokalsamfundet. Og derfor vil DSB naturligvis respektere, hvis byrådet i Frederikssund Kommune siger, at det ikke har interesse. Så vil vi gå andre veje.
Søren Weimann (B) fortæller til os, at DSB i første om gang har afvist hans forslag. Dette er dog ikke bekræftet af DSB selv. Han fortæller endvidere, at placeringsforslaget skal være klar til juni 2024.
Læs også: DSB puster nyt liv i døde stationer
’Fremtidens S-bane’
Frederikssund-projektet er del af DSB’s initiativ ’Fremtidens S-bane’, hvor de kendte S-tog bliver udskiftet til fuldautomatiske førerløse S-tog, de vil stadig være drevet på el.
I DSB’s beslutningsoplæg fremgår det, at S-togene skal have hyppigere afgange, helt op til otte gange i timen. For mange S-togs stationer vil det betyde, at det vil være lettere at pendle med kollektiv trafik. Søren Weimann (B) fortæller også, at i korrespondancen mellem DSB og kommunen, har DSB løftet sløret for at der vil være 7-minutters drift mellem togene ind mod København.
Professor i produktion, transport og planlægning ved DTU, Steven Harrod, mener dog, der er en konflikt mellem indre-by-pendlere og uden-bys-pendlere.
– Gode tog forbindelser er vigtige for grøn omstilling. Men jeg er lidt i tvivl om, at bare fordi det er muligt, at køre togdrift hver 3-4 minut også med førerløs drift, om det stadig er effektivt ved alle stationer. Er det effektivt at køre et tog med kun 10 passagerer? Det fint i myldretiden, men så snart klokken er 10, så det ikke sikkert der er passagerer og der vil stadig være energiforbrug, siger Steven Harrod.
DSB har endnu ikke fået en aftale med en leverandør om de førerløse S-tog. Derfor er der endnu ingen CO2- eller energiforbrugsberegninger for de nye tog. Det oplyser DSB i en mail.
Hyppigere afgange vil dog stadig betyde flere tog, og derfor har DSB brug for at anlægge nye værksteder til at vedligeholde dem. Det fremgår af DSB’s projektbeskrivelse til Frederikssund kommune.
Læs også: Kystbanen er under kritik: »Togdriften er ringere end i Kenya«
Pendlerkommunen
Næsten 60 % af borgerne i Frederikssund Kommune pendler ud af byen for at komme på arbejde. Det viser tal fra VIVE fra 2022. Søren Weimann (B), mener at DSB-planen for S-togenes hyppige drift, kan være gode nyheder for kommunens pendlere.
– Vi får flere S-tog. De kører oftere. Så viser alle erfaringer, at der også er flere der vil bruge den offentlige transport og lade bilen stå derhjemme, siger Søren Weimann (B).
Professor Steven Harrod, er dog i tvivl om det vil gøre en forskel for Frederikssund borgere.
– Jeg tror at dem der har en kort afstand vil være utrolig glade for hyppig drift. Men ved Frederikssund er det lidt noget andet, her handler det mere om hurtigt hastighed – hvor hurtigt kan vi komme frem? Hvis man nedsætter hastigheden og den hurtigere rejsetid, så kan man være mere tilbøjelig til at skifte til bil. Der er konflikt mellem dem som har en lang tur og dem som har en kort rejse.
Steven Harrod mener, at den hyppige drift især vil gå ud over de tog, der springer stationer over og dermed når hurtigere frem til endestationen.
Læs også: Pendlere kæmper mod dårlige togtider
– Man kan ikke vinde uden at opgive noget. Ved hyppigere togdrift, må man sige farvel til lyntoget. Det vil være en konsekvens af at der konstant vil køre S-toge fra alle stationer og derfor vil der ikke være plads til at lyntoget springer udvalgte stationer over, siger Steven Harrod
Der er dog under alle omstændigheder lange udsigter til hyppigere togdrift i Frederikssund. Det fremgår af DSB projektbeskrivelse, at ’Fremtidens S-bane’ vil være klar i 2037 og kræver en beslutning fra Frederikssund Kommune om hvor værkstedet skal placeres, hvis de fortsat ønsker, at det skal anlægge i Frederikssund Kommune.
Sådan gjorde vi: Journalisten kontaktede Klima, Natur og Energi formand Søren Weimann (B) efter at have set et Facebook opslag om DSB-værkstedet i Facebook gruppen ‘Frederikssund’. Efterfølgende kontaktede hun DSB og havde en kort mail korrespondence, hvor hun fik tilsendt Frederikssund projektplan, og link til ‘Fremtidens S-bane’. Hun kontaktede professor Steven Harrod, som var inde i sagen om de førerløse S-toge, og interviewede ham om energiforbrug, fremtid og betydningen af de føreløse s-toge.