Vis mig din altankasse, og jeg kan fortælle dig at…

At man anskaffer sig en altankasse viser, at man er klar til grøn omstilling.  Billede: morgueFile.com
At man anskaffer sig en altankasse viser, at man er klar til grøn omstilling.
Billede: morgueFile.com

Planter man agurker og basilikum i sin minihave, vil man være mere tilbøjelig til at acceptere større miljøpolitiske beslutninger. Det vurderer lektor Bjarne W. Strobel fra Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet.

– Vi kan se, at hvis man tager de små beslutninger, så er man tilbøjelig til også at acceptere lidt større tiltag. For eksempel at ens elregning bliver en smule højere, fordi elselskabet er skiftet til vindmølleenergi.

For bare 5 år siden var det jo simpelthen så kikset at indrømme, at man var havenørd. Men nu kan man se, at det er de smarte unge med fuldskæg og så videre, der køber altankasser og får hænderne i jorden.
Dorthe Kvist, selvstændig havedesigner i firmaet Melt Design Studio

Han pointerer, at det ikke er fordi, man gør hele forskellen med sine tre tomatplanter.

– Det har ikke den store betydning, om man dyrker lidt grøntsager på altanen eller tager cyklen i stedet for bilen, når man skal hente morgenbrød. Det er den ændrede mentalitet, der betyder noget.

Læs også: Frosten kan stadig tage livet af din altankasse

Bjarne W. Strobel er med i et projekt, der hedder CIDEA (Citizen Driven Environmental Action Program), som har til formål at undersøge, hvordan man kan inddrage den enkelte borger i forsøget på at undgå klimaforandringer. Det er i forbindelse med det projekt, han har kunnet se den klare tendens.

Altankassen som personlig branding

Der er en øget interesse for at dyrke planter hjemme. Det oplever Dorthe Kvist, der er selvstændig havedesigner i firmaet Melt Design Studio.

– For bare 5 år siden var det jo simpelthen så kikset at indrømme, at man var havenørd. Men nu kan man se, at det er de smarte unge med fuldskæg og så videre, der køber altankasser og får hænderne i jorden.

Læs også: I april og maj kommer have-nusserne frem

Indkøbskoordinator i Silvan, Maibritt Hansen, bekræfter trenden. Hun fortæller, at salget af altankasser er steget med 40 procent fra 2012 til 2013. Byggemarkedet har også oplevet et boom i efterspørgslen af andre typer produkter, der kan bruges til at dyrke have. I 2013 begyndte de for eksempel at sælge højbede, og de går som varmt brød.