Indvandrerkvinder cykler for jobs

Cykelkurser for indvandrere fremmer integrationen.  Foto: Peter Graversen, Cykelkursus Røde Kors Hovedstaden.
Cykelkurser for indvandrere fremmer integrationen.Foto: Peter Graversen, Cykelkursus Røde Kors Hovedstaden. 

SOSU-uddannelsen er en uddannelse, mange indvandrerkvinder finder tiltalende. Men ofte står manglende cykelkundskaber i vejen for drømmen om at komme ind på det danske arbejdsmarked. Sådan lyder det fra både Røde Kors og SOSU-uddannelserne.

På SOSU-uddannelsen er det nemlig et krav, at man både ejer en cykel og kan cykle på den.

–    Vi cykler generelt rundt til borgerne. Derfor er det simpelthen et krav. Hvis kvinderne har svært ved at lære cykle, så kan der blive tale om, at de må købe en trehjulet cykel, hvis de ønsker at arbejde i dette fag,  forklarer Tine Rasmussen, uddannelseskoordinater for SOSU-uddannelsen i Køge Kommune.

Læs også: Danske cyklister skal inspirere verden

SOSU-uddannelsen udbyder ikke selv cykelkurser. Men rundt omkring i landet er der mange frivillige organisationer, som ser cyklen som et middel til at fremme integration.

Kvinderne er utrolig stolte og glade, når det lykkes for dem at lære at cykle. Særligt fordi de dermed får mulighed for at begynde i skole og kan begynde at komme ind på arbejdsmarkedet.

Hanne Jørgensen,  teamleder for Røde Kors Hovedstadens cykelkursus på Indre Nørrebro

Cykelkurser har stor succes

I København har Røde Kors Hovedstaden på Indre Nørrebro haft stor succes med deres cykelkurser, hvor holdene som oftest er fuldt bookede. I løbet af efteråret har cykelkursets 29 cykler været udsolgt. Og hen over efteråret står der allerede nu 90 på listen over tilmeldte.

Hanne Jørgensen, som er teamleder for cykelkurset på Indre Nørrebro, påpeger, at kunsten at køre på to hjul bestemt ikke er en selvfølge for mange indvandrerkvinder. Mange indvandrerkvinder har aldrig nogen sinde prøvet at cykle før. Enten på grund af geografiske forhold eller af kulturelle og religiøse årsager.

–    Kvinderne er utrolig stolte og glade, når det lykkes for dem at lære at cykle. Særligt fordi de dermed får mulighed for at begynde i skole og kan begynde at komme ind på arbejdsmarkedet. Vi gør det jo på grund af integrationen, og at det virker i den henseende, at folk føler, at det er en del af det at være dansker at kunne cykle, fortæller hun.

Cyklen er et utrolig stærkt integrationsinstrument. Erfaringerne er jo gode, og det er også noget, der giver selvtillid og mod til at prøve andre ting,

Jens Loft Rasmussen, direktør for Cyklistforbundet.

Hanne Jørgensen forklarer videre, at hun oplever, at integrationen fungerer på flere niveauer.

–    De føler sig mere som en del af byen, når de cykler. Vi oplever, at der er tale om integration både i forhold til dem, der gerne vil have et arbejde, men også hos dem som gerne i fritiden vil opleve den frihed, man har som dansker, når man kan cykle. Det er en utrolig vigtig del – og ofte vigtigere end sproget, forklarer hun.

Læs også: Københavns Kommune vil have indvandrere med på cykelbølgen

Et stærkt integrationsinstrument

Cyklistforbundet er positive over for de mange cykelkurser og glæder sig over, at organisationer som Røde Kors er begyndt at bruge cyklen som et middel til bedre integration.

–    Cyklen er et utrolig stærkt integrationsinstrument. Erfaringerne er jo gode, og det er også noget, der giver selvtillid og mod til at prøve andre ting, understreger Jens Loft Rasmussen, direktør for Cyklistforbundet.

Cykling fremmer integration i forhold til det danske arbejdsmarked, men det at cykle er også en god måde at blive en del af samfundet og den danske kultur generelt, mener integrationsforsker Flemming Mikkelsen.

Læs også: Indvandrere går på cykelskole

–    Når vi lærer vores børn at cykle, er det jo en måde at integrere dem på i det lidt bredere samfund. Vi giver vores børn en større radius. Det må gælde for alle grupper her i livet – at de skal være en del af samfundet. Den direkte kommunikation i dagligdagen, hvor vi skal fra det ene sted til andet, er også med til at udvide kommunikationen, siger han.

I Cyklistforbundet ærgrer direktør Jens Loft Rasmussen sig over, at man ikke udnytter den integrationseffekt, som cyklen har, noget mere. Cyklistforbundet har flere gange søgt penge hos blandt andet Integrationsministeriet og andre forskellige fonde for selv at udbyde cykelkurser til indvandrere, men uden held.