”Because I’m happyyy”, synger Pharrell Williams i sit hit fra 2013. Godt nok er 2013 ikke 2017, men ikke desto mindre er smil, glæde og lykke stadig et aktuelt emne. Og specielt i dag, d. 20. marts, som netop bærer den ærefulde titel ”FN’s Internationale glædesdag”.
I den anledning fyrer FN og UNICEF op for en kampagne, som skal inspirere folk over hele verden til at hjælpe sine medmennesker og planeten, og dermed gøre alle en anelse gladere. Dette sker i samarbejde med ingen ringere og ingen mere blå end selveste Smølferne.
Den internationale glædesdag fik sit mærkat i 2013, hvor man første gang markerede glæden og satte fokus på dens vigtighed og alles lige ret til den. To år efter, i 2015, fremlagde FN deres Sustainable Development Goals. Dette er en plan, som består af 17 målsætninger, der kan bidrage til forøget glæde for alle. Punkterne indbefatter alt lige fra klima og uddannelse til ligestilling og sult.
Læs også: Verdens Poesidag markeres i Aarhus
Selv små smølfer kan gøre en forskel
Det er disse store mål, de små blå tegneseriefigurer skal promovere gennem deres utopiske smølfeunivers. De skal være med til at dele budskabet om, at selv en lille smølf kan gøre en stor forskel. Deraf hashtagget #smallsmurfsbiggoals
– Smølfer er måske små, men de kan stadig gøre en stor forskel i forhold til at gøre vores verden til et gladere sted, skriver kampagnens tilhørende hjemmeside smallsmurfsbiggoals.com
Kampagnen indeholder desuden en rådgivning til lærere, så de, ved hjælp af smølferne, kan arbejde med de 17 målsætninger i undervisningen, og på den måde informere børnene. Man finder rådgivningen på hjemmesiden og kan derinde også finde information, kampagnevideo og ikke mindst en quiz, hvor man kan teste, hvilken smølf man er, og hvilke store mål, man personligt finder vigtigst.
Læs også: TV: Ældre danser sig til livsglæde
Gør en forskel – også fra sofaen
For at FNs målsætninger ikke skal virke uoverskuelige og uopnåelige for en enkelt menig verdensborger er der udarbejdet en udførlig guideline, som kan hjælpe folk med at navigere i, hvordan de fra deres udgangspunkt, som måske er sofaen, alligevel kan bidrage aktivt.
Guidelinen indeholder tre niveauer, hvoraf hvert niveau består af 11-17 råd. Niveau et er sofaniveauet, hvor et af rådene lyder:
– Del, lad være bare at like. Hvis du ser noget interessant på de sociale medier om kvinders rettigheder eller klimaforandringer, så del det, så dit netværk også ser det.
På niveau to kommer de gode gerninger, du kan udføre hjemmefra. Her er et af rådene:
– Spis mindre kød, fjerkræ og fisk. Der bliver brugt flere ressourcer på produktionen af kød end på grønt.
På tredje og sidste level handler det om, hvordan du kan gøre en forskel uden for hjemmet. Et af de gode råd lyder således:
– Doner dét, du ikke bruger. Lokale velgørenhedsorganisationer vil give dit tøj, bøger og møbler et nyt liv.