– Godmorgen, hvordan har Poul Jensen det i dag? lyder det i telefonen på rehabiliteringscentret i København. Dagens første opkald, for SOSU-assistenten Petra, er fra Poul Jensens kone.
– Han har det meget godt. Han sidder og spiser morgenmad, og har lige fået sin medicin, svarer Petra sikker i sin sag.
Kort forinden har hun netop været på den obligatoriske medicinrunde, hvor hun havde tilset Poul og givet ham sine piller.
– Det var da pudsigt. Han sidder nemlig hjemme hos mig lige nu. Hvad har du at sige til det?
Jeg tænker med det samme: Fuck fuck fuck. Jeg har lavet en fejl. Hvem er det, jeg har givet den forkerte medicin til?
Petra, SOSU-assistent
Fejl sker
Fejlmedicineringer som denne er ikke et enestående eksempel. De seneste tal fra 2013, udarbejdet af Patientombuddet, viser en stigning i antallet af patientklager mod sundhedsvæsenet på 13,2 procent, i forhold til året før.
Læs også: Vold og dødstrusler er sygeplejerskenes hverdag
For at imødekomme problemet, vil sundhedsministeren Nick Hækkerup (S) iværksætte en undersøgelse af sundhedsstyrelsen. De er til for at holde øje med sundhedsvæsenet, et arbejde de er ikke gode nok til at bestride ifølge ministeren. Denne mening står han ikke alene med:
– Sundhedsstyrelsen hvem? De har ikke været ude og tilse afdelingen. Jeg synes det ville være fint, hvis de kom og rutinetjekkede arbejdspladsen. Vi skal jo have styr på det hele, så man har brug for enten et slag i hovedet, så man kan oppe sig, eller få den anerkendelse, de kan give, fortæller den unge SOSU-assistent.
Tre gange Poul
Med et rutinetjek, ville Petras fejlmedicinering måske været undgået. I assistentens afdeling handler det i høj grad om mangel på arbejdskraft, når fejl sker, hvilket sundhedsstyrelsen skal have kendskab til. Om de kan gøre noget ved det, er Petra i tvivl om, men håbet er der.
– Lige nu er vi rimelig underbemandede, så der er vi i alt mellem tre til fem på arbejde. Og så er det der, at der kan ske fejl. Simpelthen fordi vi er stressede og ikke kan nå ud til alle patienter, forklarer Petra.
Problemet, med ikke at kunne nå ud til alle patienter, kan have fatale konsekvenser. Dagen inden opkaldet fra Poul Jensens kone, havde rehabiliteringscentret modtaget tre patienter. Alle ved navn Poul. Grundet travlhed fik Petra ikke tilset alle tre.
Den unge assistent sætter af denne grund ikke spørgsmålstegn ved, at den demente mand foran hende, som i forvirring tror han er Poul Jensen, er den rette. En forveksling, der i værste fald kan koste patienten livet. Heldigt for Petra, en forveksling, der ikke havde helbredsmæssige konsekvenser for den fejlmedicinerede. Noget, hun af denne grund ikke tager let på:
Jeg synes det er enormt træls at lave fejl. Det tror jeg alle mennesker synes. Men jeg kan ikke løbe hurtigere, hvilket er vildt frustrerende.
Petra, SOSU-assistent
Petra og Poul Jensen er begge opdigtede navne. Af hensyn til Petras arbejdssituation, er hun anonym. Redaktionen er bekendt med hendes fulde navn.