Kampagne skal få alle borgere på internettet

Europæisk kampagne skal gøre alle fortrolige med internettet Foto: morgueFile
Europæisk kampagne skal gøre alle fortrolige med internettet
Foto: morgueFile

I denne uge kan borgere få hjælp 180 steder i Danmark, hvis det kniber med at begå sig i det digitale univers. Fra den 24. til 30. marts sætter hele Europa for fjerde år i træk fokus på, at de borgere, der endnu ikke er fortrolige med computer og internet, kan få hjælp til at komme i gang.

Det er Digitaliseringsstyrelsen, der i samarbejde med blandt andet Kulturstyrelsen står for kampagnen i Danmark.  Rundt omkring i hele landet tilbydes der forskellige former for it-undervisning på især biblioteker og datastuer for de ældre.

Der findes mange borgere, som vi gerne vil have til at bruge kommunens digitale tjenester, og hvis de skal have en chance, så skal man starte et sted. Bibliotekerne har en grundlæggende forpligtelse til at løfte vidensniveauet hos alle borgere
Hanne Bjørn, bibliotekar på Roskilde Bibliotek.

Der foregår allerede adskillige it-aktiviteter i Danmark, og derfor er Get Online Week en måde at skabe opmærksomhed omkring aktiviteterne på, forklarer Digitaliseringsstyrelsens Arvid Bro Thuestad, der er projektleder for Get Online Week.

– Det er en opmærksomhedsskabende begivenhed, så man bliver klar over, at der er disse tilbud i lokalområderne. Vi står blandt andet for den centrale organisering og tilbyder pressesæt, der indeholder skabeloner til lokale nyheder og lokale pressemeddelelser, samt plakater til undervisningsstederne. På den måde får de lokale afdelinger noget lokalpresse og noget anerkendelse for det store arbejde, de gør i hverdagen, siger Arvid Bro Thuestad.

Særligt fokus i år

Landsorganisationen Danske Seniorer er gået med i kampagnen, og i organisationens 95 datastuer har de ældre mulighed for at få hjælp til især at betjene de offentlige services på internettet.

Fakta om Get Online Week

  • Lanceret første gang i 2010
  • Foregår i de fleste europæiske lande og sigter mod at nå ud til mere end 500.000 europæere
  • Organiseret af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med Kulturstyrelsen, Talecenter Danmark, Ældre Sagen og Danske Seniorer
  • Foregår 180 steder i Danmark fra den 24. til 30. marts 2014

Marie Bendix Jordt, der er datastuekonsulent i Danske Seniorer, påpeger, at det i år er særligt vigtigt at få introduceret internettet til de ældre, fordi der sker digitale ændringer til november.

– Kampagnen er især vigtig i år, fordi der er så meget fokus på ældre og digitalisering. Der er den her skæringsdato, der hedder 1. november, hvor man skal til at bruge digitale postkasser. Derfor er det i år rigtig vigtigt, at så mange ældre som muligt bliver fortrolige med at bruge nettet, og Get Online Week er en rigtig god måde at få det introduceret til endnu flere, mener Marie Bendix Jordt.

Selvom datastuerne i forvejen udbyder mange it-kurser til de ældre, så mener hun, at kampagnen gør en forskel.

– Nogle steder vil kampagnen gøre en forskel. Jeg har mange, der ringer og spørger: ‘Hvor kan jeg finde en datastue?’ Det får de svar på, når nu det kommer i lokalpressen, siger Marie Bendix Jordt.

Læs også: Skolebørn skal lære at programmere

Biblioteket har ansvar

Også mange danske biblioteker arrangerer it-kurser både i forbindelse med kampagnen og til hverdag. På Roskilde Bibliotek ser man det som et ansvar at hjælpe borgerne i gang ved computerne. Især fordi mange relevante tjenester på internettet vedrører kommunen selv:

– Der findes mange borgere, som vi gerne vil have til at bruge kommunens digitale tjenester, og hvis de skal have en chance, så skal man starte et sted. Bibliotekerne har en grundlæggende forpligtelse til at løfte vidensniveauet hos alle borgere, siger Hanne Bjørn, der er bibliotekar på Roskilde Bibliotek.

Hun pointerer dog, at kurserne ikke kun handler om at finde rundt i e-boksen eller på borgerservices hjemmeside, og at det ikke som udgangspunkt er borgerdigitalisering, der er for øje:

– Get Online Week er bred, og kampagnen er møntet på, at borgerne skal prøve at sidde ved en computer. Det er mere kom-i-gang-agtigt. Borgerne kan også lære nogle personligt relevante ting som at få en mailadresse eller lære at surfe rundt på internettet, siger Hanne Bjørn.