
Der var kærlighed i luften og politik på programmet, da Bartof Station på Frederiksberg den 5. november dannede ramme om et usædvanligt vælgerarrangement.
Under titlen “Singlefest, musikquiz og kommunalvalgssnak” havde Socialdemokratiets kandidat Sofie Kümpel inviteret kommunens singler til en aften, hvor kommunalpolitik blev blandet med kærlighedssange, quiz og kolde øl.
Kümpels interesse for politik begyndte allerede som 15-årig, og nu vil hun dele den med Frederiksbergs unge gennem nye og mere uformelle formater.
– Events kan noget særligt i forhold til at skabe fællesskab og måske også engagement, siger hun.
Frederiksberg har 47 % én-personshusstande, den næsthøjeste andel i landet.
Kilde: Danmarks Statistik, FAM55N, 2024.
Der bor ca. 105.000 indbyggere på Frederiksberg.
Kilde: DST, Kommunefakta 2024.
Over halvdelen af indbyggerne er mellem 20 og 49 år.
Kilde: DST, Befolkning efter alder og kommune 2024.
Vil gøre politik mere tilgængeligt
Sofie Kümpel oplever, at politik ofte bliver for fjernt for unge, der ikke har børn i institution eller bruger kommunens ældrepleje.
– Hvis man gerne vil have nogen til at være en del af den seriøse del, så skal man nogle gange tilbyde noget sjovt, der sætter rammen for det, siger hun.
Ifølge Sophie Lanng Gulstad, ph.d.-stipendiat ved Aalborg Universitet og ekspert i unge og valgdeltagelse, er Sofie Kümpels tilgang et eksempel på, hvordan politikere må tænke nyt for at nå de unge.
– Deres liv er så fyldt op. Så man skal ind og tage del i noget af det, der allerede fylder, siger hun.
Sofie Kümpel peger på, at uformelle møder kan skabe en anden type samtale mellem kandidat og vælger.
– Folk får måske et mere personligt indtryk af, hvem man er. Det åbner op for, at de kan dele idéer eller bekymringer på en mere naturlig måde.
En balance mellem det sjove og det seriøse
Selvom Sofie Kümpel eksperimenterer med fest og quiz i valgkampen, understreger hun, at det ikke skal erstatte den politiske debat.
– Jeg tror, det vigtige er, at det ikke står alene. Jeg gør kun det her én gang i løbet af valgkampen. Det handler om at gøre lidt af det hele, siger hun.
Hun bruger også sociale medier som TikTok, men forsøger at holde balancen mellem lethed og holdning.
– Det er vigtigt, at man ikke kun laver fjollede danse-trends. Man skal også vise, at man faktisk har en holdning til noget. Uanset om vi møder folk i virkeligheden eller på sociale medier, skal der helst være lidt af både det sjove og det alvorlige, siger Sofie Kümpel.
Sophie Lanng Gulstad peger samtidig på, at der allerede er interesse og engagement at hente hos de unge.
– Politikerne skal blive endnu bedre til at kommunikere i en zone, hvor det ikke kun handler om politik, men også om værdier og holdninger. Dem har de unge mange af, de er ikke ligeglade med verden, men de kalder det ikke nødvendigvis politik, siger Gulstad.
Læs også: Fra boligjagt til børnepasning: Tre unge i Helsingør fortæller, hvad der fylder før valget
Kommunerne skal tage del i det, der fylder
Sophie Lanng Gulstad mener, at ansvaret for at engagere unge vælgere ikke alene ligger hos kandidaterne.
– Jeg tror, der er aktører, som er vant til at have andre roller, der skal på banen. Jeg tror i høj grad, der kommer til at ligge et nyt ansvar hos mediehusene og ikke mindst kommunerne.
Kommunerne bør ifølge Gulstad træde frem som aktive værter for de demokratiske samtaler, ikke kun som administratorer.
– Man kommunikerer mere faktuelt og præcist om, hvor og hvornår der skal stemmes, og hvem der har stemmeret, men ikke så meget om, hvorfor valg betyder noget. Set med kommunikative øjne er der ingen appel i den kommunikation, de udsender. De kommunikerer mere til rollen som borger end rollen som menneske.
Engagementet skal vare ved
Sophie Lanng Gulstad mener, at politikere må kommunikere på nye måder, for at nå ud til de unge vælgere. Hun ser events som en god måde at vække interesse, men understreger, at engagementet skal bygges videre på.
– Man kan næsten altid lokke os mennesker med et saftigt stykke kage – spørgsmålet er bare, hvordan man sikrer adfærdsændringen, når kageordningen stopper? Et event kan være en god måde at skabe en positiv oplevelse omkring politik, men hvis engagementet skal vare ved, kræver det, at man bygger videre på det fællesskab og den nysgerrighed, som arrangementet sætter i gang, siger Gulstad.
Sådan gjorde vi
Artiklen bygger på et fysisk interview med Socialdemokratiets kommunalvalgskandidat Sofie Kümpel i forbindelse med arrangementet “Singlefest, musikquiz og kommunalvalgssnak”, der fandt sted på Bartof Station den 5. november. Begivenheden blev annonceret på Facebook som led i Kümpels lokale valgkamp på Frederiksberg. Derudover er der indhentet statistik fra Danmarks Statistik om befolkningssammensætningen på Frederiksberg, herunder andelen af enlige borgere, samt et telefonisk interview med forsker Sophie Lanng Gulstad fra Aalborg Universitet om unge vælgere og politisk deltagelse.