Københavnerne får nu længe ventet cykelslange

Den nye cykelslange gør cyklisternes tur langs Fisketorvet nemmere og giver plads til fodgængere.  Visualisering: Dissing + Weitling og Københavns Kommune
Cykelslangen gør cyklisternes tur langs Fisketorvet nemmere og giver plads til fodgængere. Visualisering: Dissing+Weitling og Københavns Kommune.

Københavnerne har ventet længe på deres nye cykelbro, som skal sno sig 4-5 meter oppe i luften langs Fisketorvet, men nu er ventetiden snart forbi. I hvert fald hvis man tror på, at kommunens tredje deadline for byggeprojektet holder. Og det regner man i Københavns Kommune med, at den gør.

– Vi har meget tiltro til den her tidsplan, og vi ser rigtig meget frem til, at man kan begynde at bruge forbindelsen fra den her sommer, siger Andreas Røhl enhedschef for Mobilitet og Byrum i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning.

Fakta om cykelforbindelsen
– Cykelforbindelsen er 230 meter lang og skal forbinde Bryggebroen med Kalvebod Brygge og Dybbølsbro.
– Broen kommer til at slynge sig over både vand og land i første sals højde.
– På en almindelig hverdag passerer 12 000 cyklister Bryggebroen. De får en lettere og hurtigere tur når cykelforbindelsen er færdig.
– Københavns Kommune er bygherre af cykelforbindelsen og MT Højgaard er hovedentreprenør.
Kilde: Københavns Kommune

Byggearbejdet startede i slutningen af 2012, og broen skulle efter tidsplanen have stået færdig i anden halvdel af 2013. Men sådan gik det ikke. Problemer med at få brosegmenterne,  som er blevet lavet i Kina, færdige betød, at Københavns Kommunes deadline måtte udskydes. Men nu er brosegmenterne på vej fra Kina og i fredags rundede fragtskibet Gibraltarstrædet.

Jeg synes, det er mest rimeligt at bruge de tidsplaner, som vi får fra dem, der leverer det, og at vi ikke sådan lidt arbitrært ligger en eller anden stor buffer oveni.

Andreas Røhl, enhedschef for Mobilitet og Byrum, Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune

Læs også: Guide: Sådan bliver jernhesten forårsklar

Der er derfor færre og færre ting, der kan komme til at stå i vejen for, at projektet bliver færdig til juli 2014, som Københavns Kommune senest har meldt ud, mener Andreas Røhl. Men han må også erkende, at der altid kan opstå problemer, som forsinker, når man har at gøre med den slags projekter.

Optimistisk tidsplan
Hos Dansk Cyklistforbunds afdeling i København venter man tålmodigt på cykelforbindelsen, og afdelingsformand Erik Hjulmand mener ikke, at man kan give Københavns Kommune skylden for forsinkelsen.

– Det er da helt klart kedeligt, at den ikke har kunne etableres før, men der har jo været nogle praktiske udfordringer, og det plejer vi i cyklistforbundet at acceptere, siger han.

Han mener snarere, at kommunen i udgangspunktet skulle have været mindre optimistiske med den deadline, de først meldte ud, fordi det er så speciel en opgave, som det er.

Stoler på leverandørens tidsplan

I Københavns Kommune stoler man som regel på, at leverandørernes tidsplaner holder. Og det mener Andreas Røhl også, at man bør.

– Jeg synes, det er mest rimeligt at bruge de tidsplaner, som vi får fra dem, der leverer det, og at vi ikke sådan lidt arbitrært ligger en eller anden stor buffer oveni.

Nok er det kommunens ansvar at forholde sig kritisk til leverandørens tidsplan, men ikke alt kan forudses, og derfor mener Andreas Røhls ikke, at den første tidsplanen var urealistisk. Entreprenøren kunne nemlig af gode grunde ikke forudse, at leveringen af brosegmenterne ville trække ud. Den slags buffere ville være fjollede at lægge ind i tidsplanen, mener han.

Nu skal det være

Hvis tidsplanen endnu en gang viser sig at skride, er det ikke utænkeligt,  at tålmodigheden hos Dansk Cyklistforbund slipper op.

– Vi vil jo nok begynde at agere, hvis de endnu engang kommer med en undskyldning, siger Erik Hjulmand.

Cykelbroen er længe ventet, og kommer til at lette godt 10.000 københavneres cykeltur dagligt. I stedet for at hoppe af cyklen og slæbe den enten op eller ned ad trappen til Dybbølsbro kan cyklisterne fremover lade numsen forblive i sadlen og træde i pedalerne godt 4 meter oppe over jorden hele vejen fra Havneholmen hen over Kalvebod Brygge til Dybbølsbro.

Læs også: Cyklistformand: Cyklisterne er ubetænksomme 

Når cyklisterne kommer op i luften, bliver der samtidig bedre plads til fodgængerne, og dem der har lyst til at bruge byrummet i nærheden af havnebadet ved Fisketorvet, og det ser både Andreas Røhls og Erik Hjulmand som en rigtig god løsning.