Et barn, der lever sit første år ved en luftforurenet vej, får varige skader på lungerne, og hvert 20. af sådanne børn har mistet en femtedel af deres lungekapacitet, når de er fyldt otte år. Det viser ny forskning fra Institut for Miljømedicin på Karolinska Institutet i Stockholm.
”Dette er endnu et klokkeklart eksempel på, at vi hurtigst muligt må få strammet miljøkravene til renere luft i de store byer,” lyder reaktionen fra Kåre Press Kristensen, ordfører for trafik- og luftforurening hos Det Økologiske Råd.
Ærgerligt med udsættelse
Lederen af det nye forskningsprojekt og professor i miljømedicin, Göran Pershagen, udtaler til sundhedsguiden.dk, at han er overrasket over varigheden af skaderne på børnene samt antallet af børn med dårlige lunger, der er fire gange højere end forventet.
Læs artiklen ”Trafikforurening æder børns lunger” fra sundhedsguiden her
Kåre Press Kristensen hævder, tendensen kan være udbredt herhjemme, da mange børnefamilier bor langs de meget trafikerede og luftforurenede veje:
”Desværre er det jo ved de største veje, de billigste lejligheder ligger, og det er jo typisk de lejligheder, som børnefamilierne har råd til,” påpeger han.
Derfor mener Det Økologiske Råd, at de nye forskningsresultater er endnu et argument for, at regeringen burde arbejde på at gøre de større byer til såkaldte Ren Luft zoner med strammere regler for bilers mængde af forurening:
”Så det ærgrer os, at regeringen netop har besluttet ikke at søsætte det lovforslag om skrappere krav for at få renere luft i byerne,” siger Kåre Press Kristensen og henviser til, at miljøminister Ida Auken (F) i forrige uge besluttede at udsætte behandlingen af initiativer, der blandt andet skulle gøre København til Ren Luft zone. På trods af at luften i hovedstaden flere steder er mere forurenet, end hvad EU tillader, blev behandlingen af initiativerne udsat i minimum tre måneder, indtil den såkaldte Trængselskommission kommer med sin rapport. At beslutningen blev udsat mener Kåre Press Kristensen er ”meget, meget ærgerligt”.
Læs artiklen ”Ida Auken om bilos: jeg venter på rapport” på dr.dk
Ingen hovsa-løsninger
Miljøordfører for SF Lisbeth Bech Poulsen kalder forskningsresultaterne for et ”meget, meget alvorligt problem”, men hun afviser at genoptage forhandlingerne om skærpede krav til luftforurening, før Trængselskommissionen er kommet med sine anbefalinger.
”Vi har aldrig taget Ren Luft zonerne af bordet. Vi har bare sagt: ’lad os vente i tre måneder på Trængselskommissionens anbefalinger, så vi kan få lavet én samlet pakke, der kommer til at virke mange år frem i stedet for at lave en hovsa-løsning nu, fordi vi ikke kan vente tre måneder’,” siger hun.
Kåre Press Kristensen tvivler imidlertid på, at Trængselskommissionen skulle komme frem til noget nyt. Han mener, at udskydelsen af initiativerne kommer på grund af pres fra erhvervsorganisationer, der ikke vil have skærpede krav til den tilladte mængde af forurening fra varebiler:
”Det er landets førende eksperter, der har udarbejdet forslaget til Ren Luft Zoner for Miljøstyrelsen, og der står præcis, hvad vi skal gøre for at få renere luft. Trængselskommissionen kan kun anbefale præcis det samme, så hvorfor så vente tre måneder på renere luft?” spørger han.
Trængselskommissionen blev nedsat, da planerne om en betalingsring i hovedstaden blev droppet. Kommissionen skal aflevere første udkast til et løsningskatalog for trafik i hovedstaden den 1. januar næste år.