Kontortid er fortid

Hvis vi selv kan bestemme, hvor og hvordan vi udfører vores arbejde, så kan vi blive mere produktive uden at arbejde mere. Sådan er budskabet i den nye Arbejd Smartere kampagne, somDansk Erhverv, DJØF, Microsoft, Dansk Energi, Telenor og Miljøorganisationen 10:10 står bag.

 – Med Arbejd Smartere-ugen ønsker vi at sætte fokus på det nye, fleksible arbejdsliv, og hvordan arbejdsgivere og arbejdstagere kan øge både arbejdslivsbalancen og produktiviteten, hvis de tekniske, organisatoriske og holdningsmæssige forudsætninger er på plads, fortæller Lars Qvistgaard formand for de overenskomstansatte i DJØF.

Kampagnen handler om, at frigøre medarbejderne fra skrivebordene, og at sætte fokus på, at arbejde ikke er et sted, men en aktivitet, der kan udføres når og hvor som helst. Der er især fokus på hele og halve hjemmearbejdsdage og muligheden for at arbejde uden for normal arbejdstid.

Det kan for eksempel være smart at udnytte muligheden for at tage tidligt hjem og hygge med børnene, og så fortsætte arbejdet efter de er lagt i seng, eller at undgå myldretiden ved at møde to timer senere.

Samme antal arbejdstimer

Lars Qvistgaard  understeger, at det ikke er tale om, at de ansatte skal arbejde mere, men at de i stedet får mulighed for at arbejde mere effektivt, fordi de kan arbejde på de tidspunkter, hvor de er mest oplagte og til stede.

– Det vi hører fra vores medlemmer, er at deres største udfordring er at få arbejdslivet og privatlivet til at hænge sammen. Halvdelen af vores medlemmer mener, at mere fleksible rammer for deres arbejde, ville kunne hjælpe dem med at skabe mere sammenhæng i hverdagen, lyder det fra Lars Qvistgaard.

Til trods for, at  medlemmerne ønsker mere fleksibilitet, viser en undersøgelse foretaget af DJØF, at 90 % af deres medlemmer allerede har mulighed for at arbejde hjemmefra, men kun en tredjedel benytter sig af tilbuddet.

Lars Kvistgaard vurderer, at dette skyldes en indarbejdet arbejdspladskultur og en indbygget forventning om, at man skal sidde på arbejdspladsen og væer tilstede, selvom arbejdet rent faktisk ikke kræver ens tilstedeværelse på kontoret.

– Arbejdspladen kan vinde noget ved at forbedre fleksibiliteten, og derfor ønsker vi også i kampagnen at sætte fokus på, at arbejdspladsen skal bidrage til en positiv kultur omkring fleksibilitet og stille den nødvendige teknologi til rådighed, fortæller han.

 

Otte til fire jobbet er på vej ud

Fremtidsforsker Anne Skare Nielsen giver i forbindelse med Arbejd Smartere-ugen, sit bud på, hvordan den fremtidige arbejdsmarked ser ud:

-Jeg tror, at langt de færreste kommer til at sidde med et otte til 16 job i fremtiden, der vil i langt højere grad være tale om projektansættelser og freelanceopgaver. Arbejdslivet vil være langt mere fleksibelt og foregå andre steder end på kontoret.

Anne Skare Nielsen mener, at danske virksomheder er nødt til at arbejde på en ny måde for at kunne følge med i den internationale konkurrence, og hun understreger, at  der mange fordele at høste for de arbejdsgivere og medarbejdere, der allerede nu formår at indstille sig på de fleksible arbejdsvilkår.

– Vi har utroligt gode rammer og muligheder for at have et fleksibelt arbejdsliv, og hvis vi gjorde det, ville det også betyde, at vi ikke alle sammen behøvede at køre på arbejde på samme tid, og at vi ikke alle sammen behøvede at møde på det samme tidspunkt og sidde fast i den samme kø, siger fremtidsforskeren.

Arbejd Smartere kampagnen løber af stablen i uge 16 og det sker blandt andet via en erhvervskonference hos Dansk Erhverv, debat og en ny vidensportal.

Læs også:

Flere mænd end kvinder stjæler fre arbejdspladsen

Arbejdspladser fortsætter unødvendig vaccination