Lektor: Lemminge-journalister giver gratis reklame til kampagner

Overskæg kan ses mange steder i november på grund af Movember-kampagnen (Foto: Morguefile.com)
Journalister kaster sig over historier om kampagnen Movember, hvor folk opfordres til at gro skæg for at vise støtte til prostatakræftramte. Det skygger for andre kampagner, mener lektor.

Kampagnen Movember er over os igen, og journalister kaster sig frådende over alskens historier, der sætter fokus på prostatakræft hos mænd. Langt de fleste historier handler dog om selve kampagnen, hvor der over den seneste måned allerede er lavet 70 artikler og indslag, inden kampagnen officielt går i gang 1. november.

Jeg synes, at man i medierne og blandt politikerne bør være mere opmærksomme på ikke at lave et så ensidigt fokus på en bestemt sygdomsform

Mark Blach-Ørsten, lektor og studieleder på Journalistik ved Roskilde Universitet

Det viser en optælling fra mediedatabasen Infomedia, som NetAvisen har foretaget.

Så mange gange bliver sygdomme nævnt i danske medier

Kræft: 5.674
Stress: 3.065
Hjertekarsygdomme: 540
Sykkersyge: 476
Sclerose: 181

Alle artikler og indslag er lavet indenfor de sidste 30 dage

Kilde: Infomedia.dk

Det er et udtryk for, at journalisterne er blevet gratis arbejdskraft for kampagner som Movember og Kræftens Bekæmpelse, siger Mark Blach-Ørsten, lektor og studieleder på Journalistik ved Roskilde Universitet.

– Det er helt klart gratis omtale, at journalisterne dækker Movember så intensivt, og det skygger også for andre alvorlige sygdomme, som ikke får plads i medierne, fortæller han.

LÆS OGSÅ: Kvindelige buschauffører får overskæg

Kræft er på dagsordenen

En af årsagerne er, at danske journalister følger politik tæt.

– Kræftbehandlingen har været politisk højt oppe på dagsordenen, og journalisterne vil gerne skrive om, hvad der sker i politik, fortæller Blach-Ørsten.

Det kan være et problem, mener Blach-Ørsten.

For kampagnerne gør det nemt for alle at samles om en god sag, men det forhindrer den mere nuancerede debat om hvorfor det er, vi har så meget kræft i Danmark.

– Hvis man endelig skal fokusere på kræft, så skal man gå lidt hårdere til danskerne, og fokusere på, at danskerne rent faktisk dør mere af kræft end vores nordiske naboer. Og det gør vi blandt andet, fordi vi drikker meget mere alkohol, end de gør, siger Blach-Ørsten.

LÆS OGSÅ: Voxpop: Movember dikterer skovsnegl på din chaufførs overlæbe

Men det gør kampagnerne ikke, mener han.

Kræftbehandlingen har været politisk højt oppe på dagsordenen, og journalisterne vil gerne skrive om, hvad der sker i politik
Mark Blach-Ørsten, lektor og studieleder på Journalistik ved Roskilde Universitet.

Derimod er for eksempel Movember-kampagnen med til at samle folk om en god sag, i Movembers tilfælde er bekæmpelsen af prostatakræft noget, som alle kan blive enige om er værd at kæmpe for, siger studielederen.

Tager fokus fra andre sygdomme

Udfordringen er, at journalisterne dropper at skrive om andre sygdomme.

– Der er ikke plads til særlig mange emner på dagordenen, og derfor overskygger Movember for andre interesseorganisationer, der også kæmper for en god sag. Der er simpelthen ikke plads til andre sygdomme, siger Blach-Ørsten.

Medierne og politikerne bør ifølge lektoren være mere opmærksomme på ikke at dække én særlig sag så intensivt.

– Jeg synes, at man i medierne og blandt politikerne bør være mere opmærksomme på ikke at lave et så ensidigt fokus på en bestemt sygdomsform, siger han.

Kræftens Bekæmpelses kampagnen Knæk Cancer er ifølge en optælling i Infomedia blevet omtalt 788 gange indenfor de sidste 30 dage i danske medier.

NetAvisen har inden for den seneste måned skrevet tre historier om Movember og yderligere otte andre historier om kræft.