Marc og Victor løber for kræftramte børn

Marc Christiansen og Victor Schmidt skal løbe Copenhagen Marathon 2024, hvor de samler ind til Børnecancerfonden. Foto: Marc Cristiansen & Victor Schmidt

– Kræft er en forfærdelig sygdom, men når der er børn involveret, er det endnu mere forfærdeligt. Sådan lyder det fra Victor Schmidt, 25, der sammen med sin gode ven Marc Christiansen, 26, skal løbe Copenhagen Marathon 2024 den 5. maj, hvor de samler penge ind til Børnecancerfonden.

De to barndomsvenner fra Hillerød, havde allerede på forhånd besluttet sig for at løbe Copenhagen Marathon. Men da de gerne ville gøre noget ud af det og have noget, de kunne kigge tilbage på, lavede de en Instagram-profil. Det skabte en del opmærksomhed, og derfor besluttede de at bruge opmærksomheden til at samle ind til et godt formål.

Vi får rigtig mange penge fra ildsjæle, som donerer en mindre sum penge og gerne vil gøre noget godt for børn med kræft.
Marianne Benzon Nielsen, direktør i Børnecancerfonden

Sygdom inde på livet

Både Marc Christiansen og Victor Schmidt har haft sygdom inde på livet, og da de så, at man via den frivillige forening FundRacers kunne samle ind til Børnecancerfonden, var der ingen tvivl. Marc Christiansen har gennem sit arbejde som fysioterapeut oplevet sygdom tæt på.

– Jeg har været i praktik på et hospital på en kræftafdeling, og jeg har set, hvordan de her meget tragiske historier påvirker de stakkels børn og deres familier, siger han.

Også Victor Schmidt har oplevet sygdom på nært hold, da han i familien har haft ALS tæt på, som ifølge sundhed.dk er en sygdom, der rammer de motoriske nerver i hjerne, hjernestamme og rygmarv.

Derfor overvejede de to venner da også, om det var ALS, de skulle støtte, men de endte altså med at gå med Børnecancerfonden, fordi der var børn involveret.

– Vi var lidt ude i, at det var ALS, vi skulle støtte netop fordi, det har været så tæt på mig. Men da vi så, at vi kunne støtte Børnecancerfonden, besluttede vi os for, at det var det, vi ville, fordi der var børn involveret, siger Victor Schmidt.

Læs også: Albertslund er hotspot for knoglemarvskræft: Forskere skal nu kigge på drikkevand og arbejdsmiljø

Mindre donationer betyder meget

Børnecancerfonden modtager store donationer fra eksempelvis Team Rynkeby, som er klart den største donator. Men dem er der ikke så mange af, og derfor betyder de mindre donationer, ifølge Marianne Benzon Nielsen, der er direktør hos Børnecancerfonden, rigtig meget. Det samme gør den opmærksomhed, de skaber om børnekræft.

– Vi får rigtig mange penge fra ildsjæle, som donerer en mindre sum penge og gerne vil gøre noget godt for børn med kræft. Deres donationer sætter fokus på børnekræft og de penge, der samles ind, går til forskning i børnekræft. Hver en krone betyder rigtig meget, siger hun.

På Børnecancerfondens hjemmeside fremgår det, at cirka 200 børn fra 0-18 år årligt rammes af kræft. Derfor er der også en del pårørende til de kræftramte børn, og for dem betyder de mindre donationer også meget.

I 2023 uddelte Børnecancerfonden i alt 46 millioner kroner:

  • 93% gik til den livsvigtige forskning
  • 6% blev brugt til at støtte familierne
  • 1% blev anvendt til oplysning og vejledning

Kilde: Børnecancerfonden

– Det betyder også noget for de familier, som står i den svære situation med et barn med kræft, at de kan se, at der er nogle, som godt ved, at børnekræft er et hårdt, svært og langstrakt forløb at komme igennem. Familierne kan virkelig mærke folks opbakning, siger Marianne Benzon Nielsen.

Donationsbaseret crowdfunding er stabilt voksende

Ifølge Kristian Roed Nielsen, der blandt andet forsker i crowdfunding på CBS, er de to venners form for crowdfunding, donationsbaseret crowdfunding, et stabilt voksende fænomen i Danmark. Han påpeger også, at det typisk er personer, der selv har oplevet sygdom meget tæt på, som vælger at crowdfunde.

– Det er oftest personer, der selv har oplevet noget i deres liv, hvor deres familie eller venner måske har haft en sygdom, eller hvor de har en umiddelbar relation til personen, siger forskeren.

Donationsbaseret crowdfunding hjælpes ifølge Kristian Roed Nielsen godt på vej af platforme som GoFundMe og BetterNow, der kan nå bredere ud end borgere selv kan. Men det kræver også, at folk gider at investere i historien og personen, og i den forbindelse peger han på nogle typiske træk for succesfulde kampagner.

– Hvis man kigger på de kampagner, der typisk er mest succesfulde, så er det inde for områder, folk kender eller kan relatere til. Derudover er det generelt familier, som allerede er socialt stærke og har ret gode sociale netværk samt social og økonomisk kapital til at starte med, siger han.

De to venner har allerede nået deres mål om at samle 6.000 kroner ind, og derfor hedder det nye mål nu 10.000 kroner.

Sådan gjorde vi: Vi så på Facebook i gruppen “Alle os i Hillerød” at Marc og Victor skulle løbe Copenhagen Marathon, hvor de samlede ind til Børnecancerfonden. Alle kilder er ringet op telefonisk.

Leave a Reply

Your email address will not be published.