Medicinstuderende: Virtuel undervisning kan ikke erstatte menneskelig kontakt

Mathias Geldermann Holgersen billede
Mathias Geldermann Holgersen på sit studie. Foto: Mathias Geldermann Holgersen

Mathias Geldermann Holgersen er 27 år, bor på Nørrebro og studerer til daglig medicin på Københavns Universitet. Han er netop begyndt på det forløb, som skal træne ham og hans medstuderende i at kommunikere med patienter. Undervisningen foregår lige nu primært med skuespillere, som spiller patienter med forskellige diagnoser. Mathias og hans medstuderendes opgave er så at prøve kræfter med patientkommunikation i forskellige scenarier.

I fremtiden kan undervisningen dog se helt anderledes ud. En ny virtual reality teknologi kan nemlig simulere situationer med både overlevering af dårlige nyheder til patienter og andre situationer, hvor kommunikation mellem lægestuderende og patienten er altafgørende. Her er patienten virtuel, og de medicinstuderende møder ham eller hende gennem et par briller, som spiller en film med et fiktivt, men virkelighedsnært scenarie.

Læs også: Virtual reality kan uddanne fremtidens læger

Ny teknologi er spændende, men kan ikke erstatte skuespillere

Mathias Gelderman Holgersen mener, at den nye virtuelle teknologi er vildt spændende, men han er samtidigt bekymret for, at det helt vil erstatte den menneskelige kontakt, som han får i den nuværende undervisning med skuespillere:

– Hvis man har en almindelig figurant (skuespiller red.) i stedet for virtual reality, så er der mere rum til at improvisere og gå i en anden retning og på den måde bedre tilpasse det til læringsmålene, altså dét, som det er meningen, man skal have ud af situationen, siger Mathias Mathias Geldermann Holgersen.

Panum billede
Københavns Universitets Panum-institut, hvor medicinstuderende har undervisning. Foto: WikiMedia

“Man tænkte ikke over, at det ikke var en rigtig patient”

Mathias Geldermann Holgersen fortæller om sin oplevelse af undervisning med skuespillerne, at det fungerer rigtig godt. Han mener, man får meget ud af den debriefing, der er bagefter, hvor man sidder i fællesskab og ser på, hvad man har gjort godt, og hvad der kan forbedres. Han mener, at skuespillerne er gode til at give en autentisk oplevelse:
– Det var meget virkelighedstro og nemt at leve sig ind i. Man tænkte ikke over, at det ikke var en rigtig patient. Det var gode figuranter (skuespillere red.), siger Mathias Geldermann Holgersen.

Skuespillerne hyres fra akademiet CAMES (Copenhagen Academy of Medical Education and Simulation). Det er ofte pensionerede læger, der fungerer som skuespillere.

Læs også: TV: Virtual reality indtager Danmark

Grænseoverskridende at blive overvåget

Mathias Geldermann Holgersen forklarer, at der er flere instruktører til stede, når øvelserne med skuespillerne udføres. Hele seancen bliver også filmet, så det bagefter kan diskuteres med medstuderende og undervisere. Det er spændende og lærerigt, men også noget man lige skal vænne sig til.

– Det er ret grænseoverskridende, at man skal interviewe én, når man ved, der er kamera på, og de andre skal ind og se det bagefter, siger han.

Han mener dog også, at det er rart med en instruktør til stede til at overvåge situationen.

Spændende fremtid

Når virtual reality-teknologien melder sin ankomst på medicinstudiet, håber Mathias Geldermann Holgersen, at den blot vil supplere hans nuværende undervisning, hvor skuespillere spiller patienter. Han er nemlig glad for den mellemmenneskelige kontakt, men samtidig er han interesseret i, hvad virtual reality kan tilføje til undervisningen i fremtiden:

– Det giver måske mulighed for at lave nogle andre scenarier end med skuespillere. Jeg vil rigtig gerne prøve det, siger han.