Regnen siler ned, og cyklen er punkteret. Der kan være flere gode grunde til at tage sin cykel med i bussen, og nu tilbyder Fynbus, at man kan tage den med kvit og frit. Forsøget trådte i kraft den 14. november, og det gælder i alle regionalbusser og bybusserne i Odense. Hos Fynbus håber de på, at det vil få flere passagerer til at tage bussen.
– Klassisk set har man kigget på, at man enten er cyklist eller passager – men i de her moderne tider tror vi, at kunderne har behov for, at de på nogle strækninger kan tage cyklen, og på andre strækninger kan tage bussen. Vi tror, der kan blive flere, der tager kollektiv trafik, hvis de må tage cyklen med. Nu kan de pludselig kombinere rejseform, og vi vil gerne teste, om det holder vand, siger kommunikationschef for Fynbus, Martin Krogh.
Det er ikke nyt for os at køre busser i Odense, og det er heller ikke nyt for os at have barnevogne eller kørestole med. Det eneste, vi nu giver mulighed for, er, at cykler også kan komme med. Hvis ikke vi antog, der var plads til det, ville vi aldrig bringe det i spil.
Kommunikationschef for Fynbus, Martin Krogh.
Fakta om forsøgsordningen
- Fynbus har siden 2011 kørt forsøgsordningen i buslinjerne 81-83 og 91-92.
- Nu må du også tage din cykel gratis med i fynske regionalbusser og bybusserne i Odense.
- Forsøgsordningen i regionalbusserne og Odenses bybusser varer fra 14. november 2016 og et år frem.
- Forsøget gælder alle dage, dog ikke i tidsrummet 06.00-09.00 i hverdagene.
- Der må maks. være to barnevogne, cykler, kørestole eller rollatorer i bussen af gangen.
- Hverken cykler, rollatorer, kørestole eller barnevogne har fortrinsret i bussen.
Kilde: Fynbus
Bekymring blandt passagerer med barnevogn
Hos Fynbus håber de på, at forsøget vil tiltrække flere passagerer, fordi det nu er nemmere at kombinere to transportformer. Det er dog ikke alle passagerer, der jubler over, at man må tage cyklen gratis med i bussen. Tina Rask Nielsen, der for tiden er på barsel, frygter, at det vil skabe mindre plads til blandt andet barnevogne.
– Jeg synes i forvejen, at der er pladsmangel i bussen. På regionalruterne synes jeg, det er retfærdigt. Men når man har en cykel og skal rundt i Odense by, er det optimalt at cykle rundt i byen i stedet, tænker jeg. Der vil ikke være plads til rollatorer, kørestole og barnevogne, og det synes jeg, der kan være problematisk, siger Tina Rask Nielsen, der tager bussen ca. seks gange om måneden.
Læs også: Vingummier skal gøre sure buspassagerer glade
Også Stephanie Engvej-Jørgensen, der tager busserne i Odense to gange dagligt, er skeptisk over for, at man nu må tage cyklen gratis med i bussen.
– Jeg forstår godt, at man gerne vil gøre plads til alle passagerer. Men når det er gratis at tage cyklen med, er der endnu flere, der gerne vil have den med. Det er selvfølgelig det, de gerne vil have, men det gør også, at der ikke er plads til os med barnevogne eller ældre med rollator, siger hun.
Læs også: Aarhus: Mere kontrol kommer bagdørs-snyd til livs
Der må være to cykler, rollatorer, barnevogne eller kørestole i bussen af gangen. Derfor vil det nogle gange ske, at buschaufførerne bliver nødt til at afvise passagerer, erkender kommunikationschef for Fynbus, Martin Krogh.
Det hører dog til sjældenhederne, for der er ikke nær så mange, der ønsker at få cyklen med i bussen, som nogle skeptikere tror, forklarer han.
– Der er den plads i bussen, der er, og vi oplever, at det fungerer i hverdagen. Det er ikke nyt for os at køre busser i Odense, og det er heller ikke nyt for os at have barnevogne eller kørestole med. Det eneste, vi nu giver mulighed for, er, at cykler også kan komme med. Hvis ikke vi antog, der var plads til det, ville vi aldrig bringe det i spil, siger Martin Krogh.