Vingummier skal gøre sure buspassagerer glade

Sydtrafik har sat kampagnen GobusKarma i gang sprede glæde i busserne. Det indebærer for eksempel, at trafikselskabet pynter nogle af busserne op med balloner og uddeler godter.Foto: Esben Alsted
Sydtrafik har sat kampagnen GobusKarma i gang for at sprede glæde i busserne. Det indebærer for eksempel, at trafikselskabet pynter nogle af busserne op med balloner og uddeler godter.
Foto: Esben Alsted

Højlydte samtaler og tasker, der tager din plads. Mange forbinder ikke busture med hygge og glæde, men det vil Sydtrafik forsøge at rette op på. Derfor har de sat kampagnen GobusKarma i gang, som skal være et led i at gøre passagererne mere tilfredse med at køre i bus.

Fakta om Sydtrafik og Gobuskarma

  • Trafikselskabet Sydtrafik dækker 12 kommuner i det syd- og sønderjyske område:
    Varde, Billund, Vejle, Fredericia, Fanø, Esbjerg, Vejen, Kolding, Haderslev, Tønder, Aabenraa og Sønderborg.
  • Kampagnen GobusKarma skal sprede glæde i busserne.
  • Kampagnen varer i denne omgang indtil uge 47.
  • Sydtrafik kørte også kampagnen i november 2015. Det var første gang, kampagnen kørte.

Kilde: Sydtrafik

– I første omgang håber vi på, at det skaber flere smil og god stemning i bussen. Hvis det er sjovt at være i bussen, er der også flere, der har lyst til at tage den. Mere strategisk er sigtet, at vi gerne vil have flere til at tage bussen, og en af løsningerne til det er at gøre stemningen i bussen bedre, siger presseansvarlig i Sydtrafik, Jesper Lunau.

Læs også: Forsker: Alt for få cyklister melder uheld

Kampagnen GobusKarma er sat i verden for at pleje trafikselskabets passagerer, fortæller Jesper Lunau. Derfor pynter Sydtrafik nogle af busserne op og uddeler søde sager til passagererne. Kampagnen skal fungere i et samspil mellem trafikselskabet og passagererne.

– Sydtrafik står bag, når der bliver pyntet op i bussen, eller når der bliver delt regnslag, chokolade, vingummier og alt muligt ud. Tanken er, at den gode stemning skal bringes videre ud til omverdenen, så på den måde bliver passagererne involveret. De kan sprede god karma ved at dele billeder på Snapchat, Instagram og Facebook, hvor de udviser god karma, og så kan de deltage i konkurrencer, siger Jesper Lunau.

Jeg lagde billedet op i gruppen Facebook Kolding, fordi der er så mange negative opslag derinde, så jeg ville komme med et positivt opslag. Ofte når man hører om Sydtrafik, handler det om gamle, sure buschauffører, og at busserne kommer for sent.
Esben Alsted, passager i Sydtrafiks busser.

Adskiller sig fra almindelig bustur

Sydtrafik kørte også kampagnen GobusKarma i 2015, og dengang fik trafikselskabet god feedback fra både chauffører og passagerer, fortæller Jesper Lunau. En af de passagerer, der har oplevet kampagnen i år, er 19-årige Esben Alsted. Han læser til eventkoordinator, og derfor var det også en speciel oplevelse for ham at opleve kampagnen.

– Normalt, når man tager en bus, er der en gammel mand, der nikker, og så sidder du og venter på, at du kommer til dit stop. Når man så i stedet siger hej til buschaufføren, og bussen er fyldt med balloner, er det en anderledes hverdag. Jeg synes ikke, man kan lade være med at smile, siger Esben Alsted, der ofte rejser med Sydtrafiks busser.

Læs også: Flere danskere vasker bil i vaskehal

Den oppyntede bus gjorde indtryk på Esben Alsted, og det er en bustur, han vil huske, forklarer han. Turen adskilte sig nemlig fra andre gange, han har taget bussen.

– Jeg lagde billedet op i gruppen Facebook Kolding, fordi der er så mange negative opslag derinde, så jeg ville komme med et positivt opslag. Ofte når man hører om Sydtrafik, handler det om gamle, sure buschauffører, og at busserne kommer for sent, siger Esben Alsted.

Også hos nogle af de andre trafikselskaber i landet har de fokus på at sprede glæde i busserne, fortæller presseansvarlig i Sydtrafik, Jesper Lunau. På Fyn har Fynbus kørt kampagnen 365 grunde til at tage bussen, mens Midttrafik for eksempel kårer årets bedste chauffør.