Både før, under og efter kampen mellem FCK og Brøndby i Parken på søndag vil politiet benytte sig af det sociale medie Twitter til at oplyse fansene af begge mandskaber om, hvordan de undgår den ballade, der kan opstå til søndagens kamp.
”Vi har lavet en plan for, hvad der kunne være aktuelt at tweete om. Hvis der for eksempel bliver ballade på Nørre Allé, så vil vi selvfølgelig tweete ud, at der er opstået noget tumult og noget uro, så lad være med at vælge udgange i den side,” oplyser politikommissær og pressekoordinator Lars-Christian Borg fra Københavns Politi.
Twitter som et led i at undgå ballade
Brugen af Twitter skal fungere som et led i at undgå den ballade, der tidligere har været til de højspændte kampe mellem de to klubber: ”Hvis vi kan sende en besked ud på Twitter og dermed undgå ballade eller optræk, så gør vi det,” siger Lars-Christian Borg fra Københavns Politi.
Lars-Christian Borg oplyser, at brugen af Twitter skal ses som et led i den dialogstrategi, som Københavns Politi vil benytte sig af på kampdagen: ”Det er ikke nogen hemmelighed, at vi ønsker dialog. Vi skal også have dialog med dem, der måske puster sig lidt op. Det er heller ikke nogen hemmelighed, at vi også har et beredskab klar, så hvis det kniber, så har vi den knyttede hånd i lommen. Men vi vil helst ikke bruge den slags ting. Dialog er fornuftigt, og gode beskeder, det vil vi også gerne bruge. Det bruger vi så Twitter til,” udtaler han.
Fansene har ligeledes været involveret i Twittersamarbejdet. Således har Lars-Christian Borg både haft kontakt med Brøndbys og FCK’s fanklubber. ”De har lovet os, og jeg kan se, at de allerede har givet besked ud til deres supportere, at de kan følge Københavns Politi på Twitter,” siger han. Derudover er der også oprettet et såkaldt hashtag målrettet selve kampen, hvor fansene og politiet kan kommunikere til hinanden ved at tilføje hashtagget #fckbif til deres twitterbeskeder.
Ikke kun ballade-tweets
Det er dog ikke kun tweets om ballade, man som fan vil kunne læse om. Således vil der også være oplysninger om eventuelt trafikale komplikationer, men også mere ”faderlige råd” i stil med ”husk at tage ordentligt tøj på” vil kunne opleves på Københavns Politis twitterprofil på kampdagen.
Beskederne er primært tiltænkt tilskuerne til kampen, men også de nærtboende københavnere vil kunne drage fordel af at følge med på Københavns Politis twitterprofil. ”Det bliver nogle beskeder som tilskuerne, og dem der i øvrigt bliver nået med vores twitter, forhåbentligt vil kunne gøre brug af og så vælge deres vej ud af stadion eller måske en besked om, at nu kører busserne ikke på Østerbrogade,” forklarer Lars-Christian Borg.
Den ansvarlige for twitterprofilen vil være søndagens leder af politiets kommandocentral, mens en pressemand på dagen vil sende twitterbeskederne ud. Informationerne kan komme på baggrund af informationer fra Parken, ligesom den ansvarlige for twittterprofilen formentlig også selv vil være at finde til kampen, oplyser Lars-Christian Borg. ”Han får informationer fra Kommandocentralen, som kan fortælle ham, at nu kører bussen ikke der, eller nu er der uro der, eller nu er der glat på gulvet der, eller hvad det nu kan være af oplysninger, der kan være brugbare,” forklarer han.
Til søndagens kamp er der solgt over 30.000 billetter ud af de cirka 35.000 mulige, hvoraf de 3000 af dem er solgt til de blågule fans fra Vestegnen.
Læs også: