Den særlige tid på året der bæger præg af brunkager, gran og Wham! er lige på trapperne.
Det betyder også, at Roskildes ‘Bykalenderen’ at finde i butikkerne igen for fjerde år i træk.
Støtter en særlig sag
Idémager for bykalenderen i Roskilde, Ulrik Laursen, har i år besluttet at julekalenderen skal støtte Mødrehjælpen Roskilde. For hver Roskildekalender der bliver solgt, går der 25 kroner til Mødrehjælpen.
– Jeg har haft et rigtig godt samarbejde med mødrehjælpen i en del år i andre byer. Vi ser, at vi i Danmark bliver flere og flere familier, som skal bruge hjælp i julen. Vi vil gerne hjælpe dem, som har mest behov for det, og det kan vi blandt andet gøre gennem Mødrehjælpen Roskilde, siger Ulrik Laursen.
Hos Mødrehjælpen Roskilde er de også meget glade for den støtte, de kommer til at modtage fra bykalenderen. Inge-Lise Lægaard, formand for Mødrehjælpen Roskilde, fortæller at hvis alle Roskildekalenderne bliver solgt, vil de modtage omkring 30.000 kr. Det står i kontrast til de i alt 300.000 kr., som Roskildekalenderen ellers ville indtjene, hvis alle de forventede bliver solgt.
– Vi kan bruge det til julehjælp til sårbare familier. Vi regner med foreløbigt, at have i hvert fald til 60 familier, og det kan også være, at vi får til flere, siger Inge-Lise Lægaard.
Inge-Lise Lægaard modtager mange positive tilbagemeldinger. Én af dem, var fra en kvinde som fortalte, at sidste år var den første jul, som hun kunne huske, hvor hun kom igennem den uden at stifte gæld.
Mødrehjælpen Roskilde har udover for Roskildekalenderen, modtaget en donation fra Rotary Syd, som gør det muligt for dem at give 60 juleposer til sårbare familier.
Læs også: Røde Kors forventer flere ansøgninger om julehjælp i velhaverkommune
Hvad fik man blandt andet i sidste års Roskildekalender?
- Én times bowling og leje af sko
- Ét honninghjerte
- Årskalender
- Én morgenmadsbuffet
- Ansigtsmaske
Samler Roskilde kommune
Det er ifølge konceptudvikleren, Sune Vestergaard, selv op til den ansvarlige for den enkelte by, at finde en sag at støtte i den gode tjeneste.
– Der er en meget flot forside, som er lavet af en lokal kunstner og det er Ulrik, som vælger den, og så støtter vi et lokalt velgørende formål, siger Sune Vestergaard.
I samarbejde med lokale butikker bliver der sammensat 24 gaver bag de små låger. Ulrik Laursen forklarer, at gaverne i kalenderen både skal give mening for dem som køber kalenderen og dem som giver gaven, så det er til størst glæde for alle.
– Der er noget for enhver smag. Det er ikke sikkert, at alle vil kunne bruge alle 24 låger, men så kan man give dem væk som gave, så vi kan glæde flest muligt mennesker, siger Ulrik Laursen.
Startede som en hjemmelavet gave
Byjulekalenderen startede op, da Sune Vestergaard ville lave en hjemmelavet julekalender til sin kæreste tilbage for 7 år siden. Kalenderen skulle bestå af små gaver og gavekort til forskellige lokale butikker. Da han var rundt i Aarhus by var der opbakning fra butiksekspedienterne.
Sune Vestergaard fik opbakning af familie og venner til at begynde at sælge julekalendere, som den han lavede til sin kæreste. Han endte med at lave 3.000 bykalendere for Aarhus samme år, og solgte over 2.800.
Bykalenderen udviklede sig, da der var opbakning fra flere byer, som også godt kunne tænke sig, at få en bykalender, og Roskilde var én af dem. I dag kan man finde bykalenderen i 29 byer.
Sådan gjorde vi: Vi så en reklame for Bykalenderen i København, og undersøgte den fra Roskilde. Alle tre kilder er interviewet af journalisten over telefon.