Fra d. 15. november skal alle nummerplader på personbiler være fastgjort, så pladerne ikke kan fjernes eller blive tabt. Hvis bilejerne ikke har skruet skruerne i på bilens nummerplader, står de til at skulle punge ud med 1000 danske kroner.
Kravet om de fastgjorte nummerplader har været meldt ud siden 2013, men bødens beløb er først blevet oplyst i dag.
Bilejerne har haft en forholdsvis lang frist til at få spændt skruerne fast. Bilorganisationen FDM opfordrer dem, der stadig mangler, at de hurtigst muligt får skruet de løse nummerplader på, hvis de ikke ønsker at blive 1.000 kroner fattigere.
– Man skal simpelthen se at komme forbi sit værksted eller gøre det selv, hvis man er lidt fiks på fingrene, siger Jørgen Jørgensen, der er seniorteknikker hos FDM’s tekniske rådgivning.
Læs også: Nummerplader på droner skal øge vores sikkerhed
Den lange frist har betydet, at i forbindelse med, at bilerne har tjekket ind til syn eller været på værksted, har de også kunnet få skruet skruerne i pladerne.
– Jeg tror, at mange autoværksteder er ret gode til at minde deres kunder om, at det skal gøres, siger Jørgen Jørgensen.
Fastgørelsen af nummerpladerne skal gøre det sværere for eventuelle tyve at stjæle plader. Stjålne nummerplader kan bruges til at skjule identiteten ved krimielle handlinger, som foreksempel ved tyveri af benzin.
Mekanikerne skruer gerne på dine plader
Ro’s autocenter i Roskilde har forsøgt at gøre bilejere opmærksomme på, at tiden snart er inde til at stamme skruerne i.
– Vi har gået og skruet nummerplader på i det sidste års tid, siger Claus Dahlin, der er ejer af Ro’s autocenter.
Siden annonceringen af lovkravet har Claus Dahlin tilbudt sine faste kunder fastspænding af nummerpladen, som en ekstra ydelse, når de alligevel kører deres biler ind på hans autocenter. Hos Ro’s autocenter ser de stadig både unge og gamle bilister, der kører med løse plader.
– Nummerplader skal være solidt monteret på dit køretøj.- Nummerplader på person- og varebiler skal du fastgøre med mindst to skruer eller bolte. Det er valgfrit på andre køretøjer
– Fastsætningen må ikke gå ud over nummerpladens læselighed. Skruer og bolte skal være dækket af en fastsiddende hætte i samme farve som det sted på nummerpladen, hvor du fastgør dem. Hætten skal sidde så godt fast, at den kun kan fjernes med værktøj
– Nummerplader fra før 1. april 1976 og historiske nummerplader er fritaget for at opfylde kravene. De skal fastgøres på en måde, der passer til køretøjet
Kilde: skat.dk
Du kan det gøre det selv
Det er ikke et krav, at det er en autoriseret mekaniker, der skal stå for monteringen af pladerne. Bilejerne kan selv give sig i kast med et ”gør-det-selv”-projekt hjemme i carporten, hvis man har evnerne med en boremaskine og en skruetrækker.
Hos FDM er indtrykket, at omkring 80 procent af de kørende bilister har fået foretaget en korrekt montering af nummerpladen efter lovkravene, der træder i kraft om ni dage. Det kniber dog med at få de sidste plader på plads.
Læs også: Snyde-nummerplader vækker opsigt hos politiet
– Der er stadigvæk nogle, hvor det lige halter i sidste time, siger Jørgen Jørgensen.
Fremadrettet vil der blive holdt øje med nummerpladen, når bilerne ruller ind hos en synshal til periodisk syn. En løsthængende nummerplade vil blive noteret, som en mangel på bilens tilstand, og bilen vil ikke blive godkendt.
FDM henviser fingernemme bilejere til deres hjemmeside, hvor de kan finde en udførlig guide til, hvordan nummerpladen fastgøres.