Sony på vej ind i streamingkrigen

Der er allerede mange streaming-tjenester, som man kan abonnere på. Sony kommer snart til at overtage en af dem. Grafik: Albert Vincent Stasig Mørk

Den japanske kæmpevirksomhed Sony, som tilbyder alt fra musik til spil i forhold til underholdning, er på vej ind på streamingmarkedet.

Det sker ved, at de er på vej ind i slutfasen af forhandlingsaftaler med opkøbet af den amerikanske streamingtjeneste Crunchyroll. Købet af Crunchyroll kunne komme til at koste Sony over 967 millioner dollars ifølge den engelsk-japanske business avis Nikkei Asia.

Med Netflix, Disney+, HBO og Amazon Prime er markedet allerede intenst, men Crunchyroll skiller sig alligevel ud. Deres primære fokus er nemlig på anime, altså japanske tegnefilm. Det lyder udadtil som et nichemarked, men Crunchyroll har allerede mere end 70 millioner brugere på verdensplan.

Lektor i Informationsstudier på Københavns Universitet Lars Korzack, som har forsket længe i internet fænomener forklarer til NetAvisen, hvordan markedsudviklingen har været:

– I starten var det et meget Blue Ocean marked, hvor at Netflix og HBO delte markedet. Nu er der også Amazon Prime, Disney+ og YouTube Premium. Så det er ved at være over mod et Red Ocean marked med meget mere konkurrence.

Et Blue Ocean marked defineres ved, at man man har et marked for sig selv eller med få konkurrenter. I et Red Ocean marked derimod, slås man om markedet med mange og derfor farves vandet rødt. Og konkurrenten Netflix er den af dem, som Sony for alvor kommer til at kæmpe imod. De investerer nemlig mere og mere i både produktioner og licenser til animeserier og -film. Det gør de for at kunne konkurrere med Disneys tjeneste, Disney+, som har hele Disneys katalog af tegneserier.

Ifølge Bloomberg samlede Netflix i 2019 et tocifret milliard beløb (DKR) til at investere i animation- og tegnefilm.

Se også: TV: Cosplay er et univers for sig selv

Sony, den nye spiller

Udover at være del af en lukrativ industri, er det ikke så mærkeligt, at lige præcis Sony gerne vil ind på markedet. Sony er en af Japans største virksomheder, hvilket samtidig gør, at de allerede ligger i hjertet af, hvor produktionen af anime finder sted.

Samtidig er Sony ved at lancere sin nye PlayStation 5, hvilket at Lars Korzack ser som en god platform for Sony til at komme ud til streaming markedet:

– De er jo en stor virksomhed, som sælger alt slags gadgets og elektroniske komponenter, så det giver dem en naturlig fordel. Og det er klart, at hvis man nu alligevel sidder med sin PlayStation 5, så kan man alligevel lige så godt streame video gennem spilkonsollen. Det tror jeg vil være deres indgang til, at nå mere ud til markedet gennem den integrering.

Dertil har Sony i mange år produceret spillefilm i Hollywood. Men, som måske er mindre kendt herhjemme, så producerer de også anime serier og film gennem deres ejerskab af animationsstudiet, Aniplex. Aniplex står allerede bag nogle af de største animeserie hits som Fullmetal Alchemist, Sword Art: Online og Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba, hvor sidstnævnte stadig er trendende hos konkurrenten Netflix.

Erik Weber-Lauridsen driver Danmarks ældste anime-hjemmeside animeguiden.dk, og som samtidig er administrator på en af Danmarks største anime forummer, Facebooksiden Anime Og Manga DK. Han fortæller, at danske brugere af Crunchyroll ikke bør se sig bekymrede på opkøbet:

– Der er mange, som har et negativt indtryk af Sony, fordi det er en stor virksomhed, men der kan også komme gode ting ud af det, fordi Sony i forvejen har en stor andel i Aniplex og Funimation i USA. Jeg tror ikke at det kommer til at gøre noget værre, end det allerede er.

Læs også: Streaming vil opsluge tv-kanalerne

Crunchyroll, som streaming service

Crunchyroll har på stående fod over 1.000 forskellige anime serier.

Der er 200+ asiatiske dramaserier på Crunchyroll.

På Crunchyroll kan man også læse manga, som er japanske tegnserier.

Hvert år laver Crunchyroll et award show med anime film og serier.
Kilde: Crunchyroll.com

Tegnefilm, politik og import

Crunchyroll licenserer og producerer ikke kun japanske tegneserier, men også koreanske. En konflikt, som kunne opstå, er, om Sony vil fortsætte de koreanske produktioner, da Japan og Koreas nuværende politiske konflikt stadig er eksisterende. The Korea Times rapporterede sidst i juni, at konflikten udover politisk også er rykket over til handel, hvor import og eksport mellem de to lande har været påført en del begrænsninger.

Erik Weber-Lauridsen mener dog ikke, at man skal bekymre sig om, hvordan Sony vil håndtere de koreanske produktioner:

– Hvis man kigger på, hvor populære manwha (koreanske tegneserier, red.) er i Japan, så vil Sony handle ud fra et businessperspektiv. Der er Sony for markedsorienteret til at lade sig påvirke af den slags, fortæller han.

Sådan gjorde vi: Vinklen til artiklen udspringer fra den originale artikel af Nikkei Asia. Nyhedsvinklen kom dertil af, at det ikke er blevet dækket i andre danske medier. Det er på trods af, at vi har en voksende seerbase inden for anime og har større events i Danmark med fokus på anime kulturen, som J-Popcon og Genki.