Studerende: Nej tak til tvangs-matematik

Matematik
Formler og udregninger rammer flere gymnasieelever. Foto: MorgueFile

Logaritmer, differentialregning og integraler vil statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) gøre til hverdagskost for gymnasieelever. Det siger hun i sin åbningstale i Folketinget:

– Vi vil gøre matematik på mellemniveau obligatorisk for flere.

Men der skal være plads til at vælge – også den humanistiske vej, siger Mathilde Lynggaard Vinther, formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS).

80-85 procent af alle studieretninger på gymnasiet har allerede matematik på enten a- eller b-niveau, og rektorer og lærere har længe råbt op om, at matematik ikke skal tvinges ned over alle. Det er derfor et ærgerligt tiltag, siger formanden for DGS.

Der skal være plads til at vælge – også den humanistiske vej

Mathilde Lynggaard Vinther

Det er en skam at tvinge folk i den matematiske retning og på den måde at detail-regulere, siger Mathilde Lynggaard Vinther.

Fakta om matematik i gymnasiet

  • Matematik på mellemniveau betyder, at det er på skemaet i mindst to ud af tre år
  • 80-85% af gymnasieeleverne har matematik på mellemniveau eller højere
  • Helle Thorning-Schmidt ønsker at gøre matematik obligatorisk for flere

Pres fra regeringens side

Tiltaget om, at flere gymnasieelever skal have matematik på et højere niveau, er et pres fra regeringens side, mener Jakob L. Ruggaard, formand for Danske Studerendes Fællesråd.

– Grunden til, at matematik på b-niveau ikke skal være valgfrit, er, fordi regeringen vil have flere til at vælge en matematisk eller naturvidenskabelig videregående uddannelse, siger han.

Læs også: Regeringen: Obligatorisk matematik og mindre læseferie til gymnasieelever

Politikkerne vil gerne styre, hvad vi skal uddanne os til, siger Jakob L. Ruggaard, og er enig med Mathilde Lynggaard Vinther om, at tvungen matematik ikke er vejen frem. Der skal være plads til at vælge, siger de begge.

Mere matematik

Matematik er ellers det fedeste fag, siger Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening Folkeskolen.

– Mere matematik kan da ikke skade, hvis det er det, der skal til for, at de studerende får en bedre overgang fra gymnasiet til universitet, siger han.

Helt overordnet set synes Jens Peter Christensen, at jo mere matematik jo bedre. Han holder fast på, at det er et fedt fag.