TV: Børnetelefonen: »Vi har brug for langt flere frivillige«

Af Josefine Snejbjerg og Kristine Henningsen Schäfer

Selvom der i dag er 444 frivillige rådgivere hos Børnetelefonen, mangler der frivillige. Børnetelefonen kan nemlig kun nå at besvare 41 procent af de 200.000 henvendelser, de årligt modtager.

Børnetelefonen, der har eksisteret siden 1987, er en del af Børns Vilkår. Hver dag sidder frivillige klar til at hjælpe børn og unge med de problemer, de har brug for hjælp til at håndtere. Det kan være alt fra forelskelse til ensomhed, mobning, angst, spiseforstyrrelser og selvskadende adfærd.

Hjælp til at håndtere mobning

En af dem, der har fået hjælp gennem Børnetelefonen, er Fie Rose Lindegaard på 19 år. Da hun var 12 år, kontaktede hun Børnetelefonen. Her fik hun hjælp til at håndtere den mobning, hun var udsat for, da hun gik i folkeskole. For hende var Børnetelefonen en stor hjælp.

– At der er nogle, der sidder helt frivilligt uden og få penge for det og har lyst til at hjælpe lille mig, det bliver man næsten helt rørt over, at der er nogle, der gerne vil. Så føler man sig lige pludselig lidt vigtig igen, siger Fie Rose Lindegaard.

Hvis Børnetelefonen ikke kan skaffe frivillige nok, kan det betyde, at den ikke i fremtiden vil kunne hjælpe andre børn som Fie Rose Lindegaard.

– Antallet af frivillige falder, og det betyder, at vi ikke kan svare eller rådgive alle de børn, der kontakter os på enten telefon, SMS, chat eller i vores brevkasse, siger Marianne Rasmussen, Chef for Børnetelefonen.

Hos Børnetelefonen vægtes anonymitet højt. Både de børn og unge, der tager kontakt, og de frivillige er anonyme. For Fie Rose Lindegaard var det rart at have nogle ude fra at tale med.

– Det er bedre nogle gange at have nogen, som bare lytter, og som forstår, hvad det er man går igennem, siger Fie Rose Lindegaard.

Et meningsfyldt arbejde

Frivillig hos Børnetelefonen

  • For at blive frivillig hos Børnetelefonen skal man være fyldt 21 år.
  • Som frivillig skal man helst have færdiggjort en relevant bacheloruddannelse, eller være i gang med at færdiggøre den.
  • Man skal have et kendskab til børnefaglige problematikker.
  • Man skal have erfaring fra arbejde med børn – f.eks. fra en institution, skole eller udlandsophold.
  • Man kan enten tage imod opkald, SMS, besvare chatten eller breve i brevkassen.
  • Man skal kunne bruge minimum otte timer om måneden på at rådgive.

En af de frivillige rådgivere hos Børnetelefonen er Mie Majken Mikkelsen. Hun føler selv, at det giver stor mening at være frivillig.

– Det giver jo bare en vis tilfredsstillelse i kroppen at kunne hjælpe andre. At få dem til at få en god dag. Nogle gange er det bare så simpelt, så hvorfor ikke bruge sin faglighed til at hjælpe andre? Det giver mening. Det er meningsfyldt, siger Mie Majken Mikkelsen.

Det er ikke kun børnene, der kontakter Børnetelefonen, som får en god oplevelsen. Det gør også en forskel for de frivillige.

– De fleste rådgivere fortæller os, at de måske kommer lidt trætte, men de går herfra med langt mere energi, siger Marianne Rasmussen, Chef for Børnetelefonen.

Børnetelefonens arbejde er både finansieret af statslig støtte og ved private fonde.

Hvis du er interesseret i at blive frivillig, kan du læse mere her. Vil du læse mere om Børns Vilkår kan du gå ind på deres hjemmeside.