Tv2-serie booster badehoteller landet over

Badehoteller var et hit for den Københavnske overklasse i slut 1800-tallet og starten af 1900-tallet, og nu liver de op igen. Foto: Google

For omkring to uger siden løb sidste afsnit af Badehotellets fjerde sæson over skærmen i de danske hjem. Tv2s serie-hit har i år haft et enormt seertal, sæsonpremieren havde et seertal på hele 1.495.000.

Den folkekære tv-serie har i den grad inspireret danskerne til at booke ophold på badehoteller landet over, særligt Nordjylland.

– Vi har oplevet en kæmpe stigning efter badehotellet blev sendt for første gang i 2013 i tv’et. Det kan vi måle på besøgende, der har badehoteller som rejsemål. Vi hører det samme fra samarbejdspartnere, der også fortæller, at badehoteller har fået ekstra stor interesse, fortæller Ann Purkær Plaetner, der er salgs- og marketingschef i Visitnordjylland.

Vi har helt klart mærket til badehotels-hypen, som nok udspringer fra tv-serien, og den har også påvirket efterspørgslen. Vi er dog ikke sikre på, at det kun er derfor, vi oplever en stigende interesse.
Direktør hos Hjerting Badehotel, Mette Hyttel. 

Læs også: Historiske jubilæer er en god forretning for rejsebureauer

Flere badehoteller kommer til
Flere badehoteller skyder op landet over. Både i Blåvand i Vestjylland og i Blokhus i Nordjylland slår to nye badehoteller dørene op for gæster i 2017. I Blåvand forventes byggeriet at være færdigt i sommeren 2017, og i Blokhus, skriver de, at de regner med at kunne byde gæster velkommen d. 1 juli.

Badehoteller trender landet over
Selvom Badehotellet finder sted i det idylliske Nordjylland, får resten af de danske badehoteller også en del af opmærksomheden. Både i Vestjyske Hjerting og i Bornholmske Gudhjem oplever Badehoteller stigning i popularitet.

Faktaboks:

  • I slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet begyndte det finerer borgerskab at røre på sig om sommeren. De begyndte at tage på ferier til badehoteller Danmark over.

Kilde: Bobedre

-Vi har helt klart mærket til badehotels-hypen, som nok udspringer fra tv-serien, og den har også påvirket efterspørgslen. Vi er dog ikke sikre på, at det kun er derfor, vi oplever en stigende interesse, fortæller direktør hos Hjerting Badehotel, Mette Hyttel.

Henrik Petersen indehaver af Stammershalle Badehotel i Gudhjem, fortæller også, at de har mærket til hele den danske begejstring for hotellerne ved havet.

-Vi har oplevet en stigning i besøg. Vi har ikke brugt serien som reklame, men der er stor sandsynelighed for, at det har påvirket stigningen i besøg hos os alligevel.