Værkstedschef: Mange gider ikke skifte til vinterdæk

Hvis man kører på sommerdæk, når der er frost og sne, kan det i værste fald ende tragisk. Billedet er fra snekaos i USA. Foto: Connecticut State Police

– Jeg har flere gange haft kunder på besøg, som bevidst kører på sommerdæk, selvom det sner og vejene er spejlglatte.

Det siger Abdul Al-Farra, der er leder og værkfører for Brdr’s Auto Taastrup ApS. Han har været værkfører i 5 år og har tidligere ejet sit eget værksted. Han har en klar idé om, hvorfor mange bilister vælger at beholde sommerdækkene.

– Det handler primært om tid og lyst. De fleste gider ikke at bruge 30 minutter på at skifte dæk, og hvis det er første gang, man gør det på egen hånd, kan det trække lidt ud tidsmæssigt.

Han vurderer også, at pengene spiller en rolle.

– Man kan erhverve sig et sæt vinterdæk til 1.000 kr. Det er egentlig ikke så galt prismæssigt, men jeg kan godt forstå, at mange mennesker fravælger det, hvis vi kigger på det fra et økonomisk perspektiv. Man gider ikke at købe vinterdæk, som man bruger i tre måneder, for derefter at smide dem i kælderen og bruge sommerdæk igen resten af året.

Læs også: Taxiselskaberne nyder godt af sne og kulde

For risikabelt at droppe de rigtige dæk

Den 29-årige værkfører opfordrer dog kraftigt til, at man får skiftet dækkene i en fart. Det er usikkert at bevæge sig i trafikken med sommerdæk i det her vejr.

– Hos os og de fleste autoværksteder kan det tage alt fra ti minutter til 45 minutter, afhængigt af om man har et sæt, der bare skal af og på eller om man skal skifte komplet sæt. Mange ulykker skyldes den manglende skift til vinter- eller helårsdæk. Det kan vi konstatere, når kunderne fortæller os, hvordan de er forulykket.

Ulovligt i nabolande 

At det er risikabelt at færdes uden de rigtige dæk, når der er meget sne, bekræfter dokumentationschef for Sikker Trafik, Jesper Sølund.

– I Tyskland må man gerne kører på sommerdæk om vinteren, men ikke når det er glat, så er det strafbart, og man må vælge enten at lade bilen stå eller skifte til vinterdæk. Det er en fornuftigt og smidig løsning, hvis man vil lovgive på området, siger dokumentationschefen.

Men man kan som udgangspunkt godt køre sommerdæk om vinteren, understreger Jesper Sølund.

– Man skal huske på, at det generelt er få dage om vinteren,  hvor de danske veje er glatte. Når føret om vinteren er tørt eller vådt har almindelige sommerdæk generelt lidt bedre bremseevne end vinterdæk. Så længe det ikke er glat og snefuldt, så kan man køre gennem vinteren med sommerdæk, siger dokumentationschefen.

Sådan gjorde vi: Vi interviewede en automekaniker over telefonen, som sagde, at mange danskere ikke skifter dæk, når vinteren melder sin ankomst. Sikker Trafik er kontaktet via telefon og også interviewet over telefon.