Vi er vilde med kendte i køkkenet

Vi ser madlavningsprogrammer med kendte, fordi det giver os et forhold til dem, siger ekspert. Foto: Flickr
Vi ser madlavningsprogrammer med kendte, fordi det giver os et forhold til dem, siger ekspert.
Foto: Flickr

Vi genkender dem hurtigt. Udstyret med piskeris og forklæder, mens de sveder over potter og pander. De kendte i madlavningsprogrammerne. Til Middag Hos, 4-Stjerners Middag og MasterChef er alle spækket med de genkendelige ansigter.

Feltet af deltagere er bredt i programmerne. Fra deltagere i De Unge Mødre til Master Fatman, Lasse Rimmer og Pia Kjærsgaard. I den aktuelle udgave af MasterChef ser vi blandt andet Back to Back-musiker Morten Remar og tidligere forsvarsminister Søren Gade kæmpe om finalepladserne ved at røre, ælte og stege sig gennem udfordringerne.

Men hvorfor gider vi overhovedet at se på kendte, der kokkererer? For sociolog og forsker i populærkultur og massemedier Michael Hviid Jacobsen handler det blandt andet om vores nysgerrighed:

– I det hele taget synes vi, at de kendte er interessante, næsten uanset hvad de laver. Om de laver mad, er ude at rejse, deltager i konkurrencer eller ordner haven, så er det noget, der pirrer vores nysgerrighed, vurderer han.

Det handler om fortællingen

Når vi gerne vil se musikere og politikere piske en god bearnaisesovs sammen, hænger det sammen med, at vi allerede har knyttet en historie til dem, mener Michael Hviid Jacobsen:

– De kendte kender vi jo i forvejen, og vi ved noget om deres baggrund. Den historie smelter så på næsten magisk vis i madprogrammerne sammen med det helt igennem lavpraktiske, som madlavning ellers består i. Dermed opstår der en lille fortælling, som vi kan underholdes af. Derudover er vi jo nysgerrige nok til at være interesserede i, hvorvidt de kendte overhovedet kan lave mad eller ej, siger han.

Den historie smelter så på næsten magisk vis i madprogrammerne sammen med det helt igennem lavpraktiske, som madlavning ellers består i.
Michael Hviid Jacobsen, sociolog

Den fortælling, vi som seere danner om de kendte, er samtidig fordelagtig for dem selv, mener Michael Hviid Jacobsen:

– Vi lever i en tid, hvor madprogrammer handler om overskud, energi, kreativitet og innovation, og det er noget, som de kendte gerne vil forbindes med, vurderer han.

Michael Hviid Jacobsen mener, at det har to forskellige virkninger, når kendte deltager i madlavningsprogrammer:

– På den ene side bekræfter det de kendtes status som kendte, fordi vi sidder og ser på dem. Men på den anden side er det også så tilpas jordnært at lave mad, at vi på sin vis får et mere jordbundet syn på det kendte som almindelige mennesker af kød og blod, vurderer han.

X Factor for mad

Skuespiller Timm Vladimir kokkererede sig til sejr i første sæson af MasterChef i Danmark. For ham handlede deltagelsen i programmet om passionen for mad:

– I sin oprindelige form er MasterChef jo en form for X Factor med mad. Det er der, hvor man finder ud af, hvad man kan. Jeg har lavet mad i over 30 år, og venner og bekendte elsker min mad, men de har jo også aktier i mig. Så jeg ville se, om jeg virkelig er god til at lave mad, eller om det bare er min mor og venner, der synes det. Så på den måde var det en test, siger han.

Jeg tror, det er rart for folk at sidde derhjemme og se, at Timm Vladimir også kan skille en sovs.
Timm Vladimir, skuespiller og tidligere MasterChef-vinder

MasterChef-vinderen mener, at det er spændende at se kendte i køkkenet, fordi man får et forhold til dem:

– Der vil altid være noget spænding og fascination over at se kendte mennesker. Sådan er det bare. Det er noget med kendte mennesker, der er lidt på glatis. Man har måske en tendens til at tro, at kendte mennesker er noget specielt, og derfor tror jeg, det er rart for folk at sidde derhjemme og se, at Timm Vladimir også kan skille en sovs. Så får man dem lidt ned på jorden, siger han.

Timm Vladimir, der efter MasterChef har startet “Timm Vladimirs Køkken”, mener, at hans deltagelse i madlavningsprogrammet har åbnet døre for ham:

– MasterChef har gjort meget for mit image i den forstand, at jeg selv har brugt det. Det køkken jeg har nu, er opstået af, at MasterChef har åbnet folks øjne for, at ham den gamle der kan sgu alligevel godt lave mad. Men jeg har også selv grebet bolden og taget den chance, det er at bruge de muligheder, som MasterChef har givet mig. Uden MasterChef havde folk ikke vidst, at jeg kan lave mad, siger han.

Eksponering er en del af spillet

Back to Back-musiker Morten Remar er normalt kendt som manden bag storhittet “Jonathan” fra 80’erne, men de seneste par måneder har man kunne opleve ham i den nyeste sæson af MasterChef. For ham handlede deltagelsen ikke kun om madlavning:

– Normalt deltager jeg ikke i programmer, som ikke involverer musik. Men da jeg blev spurgt om MasterChef tænkte jeg, at det er et feel good program, hvor man endda også får et rigtig pænt honorar per udsendelse. Og hvis du er med i flere programmer, så får du meget eksponering. Og så jeg tænkte også, at det kunne være en sjov oplevelse, for jeg er faktisk ikke særlig god til at lave mad, siger han og tilføjer, at han ikke selv havde set MasterChef, før han blev tilbudt at deltage i det.

Det ville være som at se en fodboldkamp mellem to hold, man ikke kender. Du ved ikke, hvem du skal holde med.
Morten Remar, musiker og MasterChef-deltager

Morten Remar mener ikke, at vi er interesserede i at se madlavningsprogrammet, fordi det lige er ham, der medvirker. I stedet mener han, at det handler om, at vi har nogle at heppe på:

– Folk vil gerne se nogle, de har et eller andet forhold til. Der skal være en berøringsflade mellem folk i programmet og dem, der skal se det. Ellers ville det være som at se en fodboldkamp mellem to hold, man ikke kender. Du ved ikke, hvem du skal holde med. Og så er det ikke sjovt, siger han.

For ham har MasterChef været en sjov oplevelse, men det har også været en velovervejet beslutning i forhold til hans musikkarriere:

– Eksponeringen betyder meget. Hvis du ikke er synlig, er du ikke aktuel. I den sammenhæng er TV-tid afsindig vigtig. Det burde være nok, at jeg som musiker udgiver plader og så sælger de. Men sådan er det ikke i dag. Jeg skal fortælle, at jeg findes. Det er en del af spillet, siger han.