Vi klikker os til brugt på nettet

Flere af de største internetsider med brugte varer oplever stigning i antallet af besøgende  Foto: Morguefile
Flere af de største internetsider med brugte varer oplever stigning i antallet af besøgende
Foto: Morguefile

og Julie Eleanor Andersen

(Opdateret kl 10.53 d. 28.marts 2014)

Aflagte festkjoler, gamle lædersofaer og brugte klapvogne. Vi vil gerne spare penge og forbruge bæredygtigt ved at bytte varer med andre, finde gratis produkter og billige tilbud.

– Det er blevet mere acceptabelt at købe brugte ting. Før i tiden opfattede man folk, der købte brugte ting, som fattige mennesker. I dag er der ikke nogen, der ser skævt til én, hvis man køber brugt, siger lektor Dorthe Kristensen i forbrugsstudier på SDU.

Mangedobling af antal kunder på Gul og Gratis

Den udvikling kan man mærke på flere af de internetsites, som danskerne bruger til at finde billige eller gratis varer.

– I forhold til 2008 har vi over tre gange så mange annoncer og over tre gange så mange mennesker, der besøger vores site, fortæller Kamilla Harritsø, chef for Research and Development i Fynske Medier, der står bag hjemmesiden Gul og Gratis.

– Så vi har da bestemt oplevet en stigende popularitet og et stigende fokus på emnet, tilføjer hun.

Læs også: Sådan lever du gratis

På Gul og Gratis er mulighederne for at bytte eller finde gratis varer mange. I dag er der blandt andet fire velourbetrukne spisestole til salg til den symbolske værdi af 1 kr. En anden ønsker at bytte sit barns kasse med røde legetøjsbiler til legoklodser eller andet legetøj.

Den Blå Avis og Trendsales har succes

Hos Den Blå Avis har de ligeledes fremgang i antallet af brugere og annoncer på deres internetsite. I 2008 blev tre millioner varer sat til salg på hjemmesiden, mens det tal var steget til over ti millioner i 2013. Det oplyser Den Blå Avis i en mail til Navisen.dk. Af mailen fremgår det også, at det især er boligudstyr og børnetøj, som folk køber på Den Blå Avis’ hjemmeside.

Trendsales, der er en online modebazar, hvor private kunder kan sælge, købe og bytte tøj, oplever den samme tendens. Underdirektør Eva Kemp mener, at der er et øget ønske om at handle billigt og brugt. Der bliver handlet ca. 100.000 varer om måneden mellem private, oplyser hun.

Miljøet er i fokus

At sælge tøj videre, som man ikke selv bruger, er, ifølge Dorthe Kristensen, et eksempel på, at folk er blevet mere opmærksomme på forbrugets miljøkonsekvenser.

– Der er kommet en bevidsthed omkring, at forbrugersamfundet vokser alt for hurtigt, og at det har negative konsekvenser på længere sigt. Og en bevidsthed om at forbrugersamfundet er skadeligt for miljøet og ikke er bæredygtigt, siger hun.

Læs også: Jeg lever (næsten) gratis

Forbrugseksperten forklarer, at der hovedsageligt er to motiver til at genbruge og bytte varer. Det ene er et ønske om at spare penge, mens det andet handler om at kunne forbruge med god samvittighed.

– Finanskrisen har selvfølgelig spillet ind, men jeg tror, tendensen fortsætter efter krisen. At købe genbrug handler også om mere end at spare penge. Det handler også om værdien bag – at man er moralsk ansvarlig for miljøet, lyder det fra Dorthe Kristensen.

Data: Data: Danske Medier Research / Gemius
Sites med brugte varer oplever stigning i antal besøgende.
Data: Danske Medier Research / Gemius