Alvoren var stor på Bamsehospitalet

Her starter bamsen med den første undersøgelsen, inden den bliver sendt til røntgen. Foto: Anna Schjøtt Hansen
Her starter bamsen med den første undersøgelse, inden den bliver sendt til røntgen.
Foto: Anna Schjøtt Hansen

Spørgsmål som “hvad fejler bamsen?” og “hvor har den ondt?” hører man fra de medicinstuderende i hvide kitler, der tager bamsernes sygdom meget alvorligt. Børnene selv sidder stille på stolene og svarer på alle bamselægernes spørgsmål, mens de peger og fortæller.

Et område på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet er i anledning af Kulturnatten omdannet til et Bamsehospital.

– Det er noget alvorligt, der bliver gjort til en leg, siger Gudrun Risak, mor til Ole på syv og Berta på fem.

Bamserne er noget, der i børnenes verden bliver taget meget alvorligt, siger hun.

Det handler om at give et indblik i hospitalsverdenen og at vise, at os i de hvide kitler med vores måleinstrumenter ikke er så farlige.
Sarah Bruun, medicinstuderende på KU.

Ole på syv år sidder i kø til at få sin bamse behandlet, på bordet flyder det med lilla, blå og røde bandager klar til bamsernes mange skader.

– Den har brækket benet, siger han, og peger alvorligt ned på bamsens ene ben, som hænger lidt skævt, fordi det mangler noget fyld.

Han har endnu ikke taget den store beslutning om, hvilken af de mange bandager hans bamse skal have.

Medicinstuderende Sarah Bruun forklarer, at det handler om at gøre børnene trygge ved den her verden:

– Det handler om at give et indblik i hospitalsverdenen og at vise, at os i de hvide kitler med vores måleinstrumenter ikke er så farlige, siger hun.

For de medicinstuderende er det også en mulighed for at komme ned på børnenes niveau og tale medicin med dem, da det ikke er noget de får lov til på studiet, uddyber hun.

Læs også: Børn på festival hitter

Bamsehospitalet gør det abstrakte konkret

Robert på fem år sidder og stirrer på røntgenmaskinen, der blinker blåt når bamsen køres igennem. Han sidder helt stille med munden åben, øjnene er et vidt åbne, og selvom hans mor kalder på ham, er der ingen kontakt.

– Du får at vide, om den har brækket noget, siger femårige Berta,og peger over på den store blinkende røntgenmaskine, mens hun selv knuger sin bamse i armene.

Børnene bliver bedt om at tage et forklæde på, der skal beskytte dem med de blå stråler, når bamsen køres igennem maskinen.

– De får gjort noget meget abstrakt til noget konkret, forklarer Gudrun Risak.

Børnene får udleveret rigtige menneskelige røntgenbilleder når bamserne har været igennem maskinen.

Hun uddyber, at især røntgenbillederne giver børnene en konkret ide om, hvordan kroppen egentlig ser ud, fordi de kan genkende, at det er hænder, der er på billedet.

Se flere billeder fra aftenen her: