Din proteinsnack er en usund kaloriebombe

En proteinbar er ikke sundere end en almindelig chokoladebar. Den indeholder mindst lige så mange kalorier, og det er hverken specielt sundt eller nødvendigt at få det ekstra protein, som den reklamerer med. Derfor kan du lige så godt vælge noget andet slik frem for at betale over 20 kr. for en proteinbar – og det gælder uanset, om du træner eller ej, siger ernæringsekspert Preben Vestergaard Hansen fra Professionshøjskolen Metropol.

»Som almindelig motionist er der ikke noget behov for ekstra protein. Vi får rigeligt med proteiner gennem kosten i Danmark,« siger han og påpeger, at der findes mange andre og bedre måder at få protein på:

 »Du kan bare koge dig et æg, spise noget kødpålæg eller drikke noget kærnemælk. Så får du også hverken sukker eller chokolade med,« anbefaler han.

Sport sælger

Proteinbarer er beregnet til elitesportsudøvere, som har dyrket sport i 7-8 timer og har brug for noget til at genopbygge deres muskler. Men det kan være svært for forbrugerne at gennemskue, når proteinbaren ligger med sin smarte indpakning på hylden og signalerer sport og sundhed, siger Jon Fuglsang, der er ekspert i branding og markedsføring af fødevarer.

»Man forbinder det med sundere produkter. Altså med god energi, som ikke er usundt, og det er en fejlslutning,« siger Jon Fuglsang.

Producenterne skaber falskt behov

»Med de her produkter har man skabt et behov hos forbrugerne, som reelt ikke eksisterer,« siger Preben Vestergaard Hansen. Med den tårnhøje pris og det sporty look på indpakningen signalerer producenterne ifølge Preben Vestergaard Hansen, at proteinbomben er et særligt attraktivt produkt, som er unikt og svært at undvære.

»Og når det så er sådan et særligt produkt, så kan man tillade sig at skrue prisen op. For prisen kan jo også indirekte signalere, at det her er noget særlig vigtigt. I bund og grund er det bare chokolade, sukker og mælkeprotein,« forklarer han.

Du ved, hvad du får

Proteinbaren er ikke et unødvendigt og usundt produkt på markedet, hvis man spørger Ryan Hansen, som er produktansvarlig hos Axellus, der producerer Maxim proteinbarer.

Han mener, at det gode ved proteinbarer er, at man kan kontrollere, præcis hvilken mængde man spiser. Og så påpeger han, at det er en del lettere at købe en hurtig proteinbar, end det er at gå hjem og stege en bøf. Han understreger, at målgruppen er folk, der har styr på deres træning og vil »yde optimalt og restituere optimalt«.

»Det er ikke fordi, du skal spise det her som snacks, men hvis du bruger det rigtigt, så er det en effektiv måde at restituere sig på,« slutter Ryan Hansen.

Læs også: Sojamælk forstyrrer din hormonbalance

Læs også: Dopingtest overser unge piger på kokain

Læs også: Seks tips til færre kalorier

Læs mere om Maxims produkter her