Hashtagget #NotMyPresident samler vrede amerikanere på de sociale medier

skaermbillede-2016-11-10-kl-19-04-09
Tusindvis af amerikanere gør oprør både på de sociale medier og i USA’s storbyers gader og stræder. Foto: Twitterprofil @DreadChapo

 

Et billede af et afbrændt Trump-merchandise, frustration over allerede racistiske budskaber fra Trump-tilhængere og opråb om revolution og demonstration i de amerikanske gader. Det er noget af det, der gentagende gange dukker op på de sociale medier under hastaget #notmypresident.

– Jeg er ikke sikker på, hvor og hvordan, det startede, men det repræsenterer helt klart, hvad mange amerikanere føler efter tirsdag nat, siger River Wasserman, som er en af de amerikanere, der flittigt har brugt hashtaget #notmypresident. Hun har desuden skiftet sit coverbillede ud, hvor budskabet står skrevet sort på hvidt.

I Frankrig var folk bange og havde brug for at vise at de var modstandere af det, der var sket, som de ellers ikke rigtig kunne handle på. Det tror jeg er lidt det samme, der sker her. Folk bliver bange og føler behov for at udtrykke at de er uenige.
Tobias Bornakke Jørgensen, forsker i digitale medier på KU


Føler sig angrebet
Til manges store overraskelse var det Trump, der i går, endte med at vinde det amerikanske valg 2016. Massevis af amerikanere i USA’s storbyer er gået på gaden for at demonstrerer, for at vise deres utilfredshed. På de sociale medier bliver frustrationen især udpenslet.

– I dag var jeg vidne til en ung kvinde i min klasse bryde sammen i gråd, fordi det gik op for hende, at alle facetter af hendes væsen; hendes køn, etnicitet, socioøkonomisk klasse, religion, status af offentlig støtte, bopæl osv., er blevet sat i alvorlig fare efter resultaterne af sidste nats valg, har 20-årig River Wasserman skrevet på sin Facebook-profil.

Ifølge Tobias Bornakke Jørgensen, forsker i digitale medier ved Institut for Sociologi på Københavns Universitet, har politik altid samlet folk, når man føler sig angrebet af noget. De sociale medier har gjort det meget nemmere og hurtigere at mødes med dem, du er enige med.

– Det ligner noget, man gjorde for 100 år siden. Når der skete ting, man var uenige i, så ville man stille sig ud på en eller anden plads et sted og demonstrere. Det er meget, den samme aktivitet, der sker her. De går bare ikke udenfor, de går ind på Twitter, vurderer han.

Læs også: Medieforsker: Derfor fylder amerikanske valg meget i medierne

Det minder om #JeSuisPari
Tobias Bornakke mener desuden, at man godt kan sammenligne det der sker nu på de sociale medier med den reaktion, der var efter terrorangrebet i Paris.

– I Frankrig var folk bange og havde brug for at vise at de var modstandere af det, der var sket, som de ellers ikke rigtig kunne handle på. Det tror jeg er lidt det samme, der sker her. Folk bliver bange og føler behov for at udtrykke, at de er uenige.

En mørk dag
Denne frygt kan River Wasserman nikke genkendende til. Hun oplever, at rigtig mange omkring hende har svært ved at acceptere at Trump er deres nye præsident.

– I går var en meget mørk dag i amerikansk historie. Jeg tror, at mange føler, at han ikke repræsenterer vores værdier som amerikanere, hvorfor vi nægter at acceptere ham til at repræsentere os som mennesker.

Her kan du se nogle af de tweets, hvor amerikanere bruger hashtagget #notmypresident