Ny app giver dig dj’ens musik hjem i stuen

KUVO - en ny app fra firmaet Pioneer, der bl.a. laver udstyr til dj's, viser, hvilken musik dj'en spiller, og hvor det foregår.
KUVO – en ny app fra firmaet Pioneer, der bl.a. laver udstyr til dj’s, viser, hvilken musik dj’en spiller, og hvor det foregår.

De fleste kender det: Man står på en klub, musikken spiller og dj’en spiller et nummer, der fanger opmærksomheden – men hvad var det for et nummer?

En ny app, KUVO, fra elektronikgiganten Pioneer kan ændre præmisserne for sådan nogle situationer. App’en giver nemlig mulighed for at se, hvilken musik dj’en spiller realtime, altså mens nummeret bliver spillet, og hvor det er.

– KUVO er en platform, der tillader flere mennesker end nogensinde at nyde natklub-livet, ligegyldigt om man er på en natklub eller ej. Sådan skriver firmaet bag KUVO, Pioneer, på siden djnetwork.com, der samler oplysninger om musik og dj’s, der bruger teknologien.

Systemet fungerer ved, at den enkelte dj tilmelder sig systemet, og så kan man som forbruger hente app’en ned og se, hvad dj’en spiller, og hvorhenne.

Som Strøm-mand kan jeg som sådan godt se pointen i, at man kommunikerer med folk på en ny måde. Jeg ville bare synes at det var ærgeligt i Enghaveparken, hvis der stod 7.000 mennesker og kiggede ned i deres mobiltelefoner, mens der var en, der stod og spillede, for at vide, hvad det var
Frederik Birket-Smith, leder af Strøm-festivalen og kendt under DJ-navnet 2000F

Interaktion med publikum

Den nye teknologi åbner op for, at dj’en eller kunsteren, der tilmelder sig systemet, kan få udbredt musik til et større publikum, fordi man, som det ser ud nu, kommer til at kunne købe musikken gennem app’en. I branchen er der dog delte reaktioner:

OM KUVO

  • KUVO er en ny app fra elektronikfirmaet Pioneer, der i forvejen laver meget dj-udstyr
  • Ud over at se, hvilken musik som tilmeldte dj’s spiller, har app’en bl.a. en kortfunktion, der viser, hvor det foregår.
  • App’en er tilgængelig i App Store og Google Play

– Det lyder som et spændende projekt – tilmelding skal bare være nemt og gratis, og husk, at det fjerner fokus fra musikken og får folk til at kigge ned i deres apps, skriver Sven Houldberg, natklubsbooker og arrangementsansvarlig på RUST på Nørrebro, i en mail til NetAvisen.

Frederik Birket-Smith, leder af Strøm-festivalen og dj under navnet 2000F i bl.a arrangørgruppen OHOI!, kan godt se fordele ved den nye teknologi, fordi interaktionen med publikum kan styrkes, når man kan følge direkte med i, hvad der bliver spillet.

Der er jo mange, måske specielt klubber, der i forvejen ikke er så vilde med, at folk står og tjekker deres telefoner halvdelen af tiden. Men altså, det gør folk jo netop allerede i forvejen.
Tim Ulrich, dj og arrangør i OHOI!

Men han peger på, at det er ærgerligt, hvis fokus flyttes fra scenen og ned på skærmen:

– Som Strøm-mand kan jeg som sådan godt se pointen i, at man kommunikerer med folk på en ny måde. Jeg ville bare synes, at det var ærgerligt i Enghaveparken, hvis der stod 7.000 mennesker og kiggede ned i deres mobiltelefoner, mens der var en, der stod og spillede, for at vide, hvad det var, siger han.

Tim Ulrich er dj under navnet Tim Driver, bl.a. i OHOI! Han frygter ikke, at app’en stjæler fokus:

– Der er jo mange, måske specielt klubber, der i forvejen ikke er så vilde med, at folk står og tjekker deres telefoner halvdelen af tiden. Men altså, det gør folk jo netop allerede i forvejen. Som publikum kan der også være nogle fede ting, ud over at se musikken, men hvis man forestiller sig i fremtiden, at det bliver udbredt, er der også en god gå-i-byen-guide i det, lyder vurderingen.

Han ser også nogle fordele i, at app’en kan give musikere og kunstnere en ekstra platform til at komme ud med deres ting på.

Læs også: Ringe koncertoplevelser får Roskilde Festival til at droppe to scener

Ikke bange for sofaen

Peter Johns, ejer af natklubben KB18 i Kødbyen i København kan ikke umiddelbart forestille sig, at hans klub er klar på den nye teknologi. Og selvom app’en åbner muligheden for, at man kan se på telefonen hjemme i sofaen, i stedet for at gå i byen for at opleve musikken, er Peter Johns ikke bange for at blive udkonkurreret af lænestolen:

– Jeg kan egentlig ikke forestille mig, at jeg bliver udkonkurreret af stuemiljøet derhjemme. Den oplevelse vi udbyder, er for første social, og for det andet varer det længe, før folks højtaleranlæg hjemme i stuen kan leve op til det, vi trods alt kan. Det er noget man skal ned og opleve, sammen med andre, siger han.

Læs også: Ungdomshuset fejrer 30 år på bagen

Eksklusivitet er vigtigt

Om teknologien kommer til at blive en del af udviklingen af måden, man går i byen på, afhænger dels af, hvorvidt klubberne opgraderer deres udstyr, og om, hvorvidt man som dj tilmelder sig systemet. Desuden er det ikke alle dj’s, der er interesserede i at afsløre, hvad de spiller, siger Frederik Birket-Smith.

– Der er mange dj’s, inklusive mig selv, som spiller ting, der ikke er udgivet eller ikke nogensinde bliver udgivet. Det vil sige promoer, eller det, man kalder en “dubplate” – altså ting, man får specielt, som ingen andre har. Og så har man jo ingen interesse i at udgive det eller fortælle, hvad det er for noget. Tværtimod, så gør man jo netop det med, at folk bliver nysgerrige, siger han.