Barista og udsmykning skal gøre Høje-Taastrup Station tryggere

Sådan ser den nye udsmykning på stationen ud. Foto: Christopher Kock

Høje-Taastrup Station er sammen med Albertslund og Vejle udvalgt som stationer, hvor DSB frem mod sommeren vil teste forskellige idéer og løsninger af. Det sker som en del af en ny strategi for DSBs stationer, hvor bæredygtighed, tryghed og god kundeoplevelse er centrale elementer.

– På Høje-Taastrup er vi ved at teste forskellige idéer. Vi er ved at sætte noget udsmykning op. Vi laver også tiltag i forhold til at sætte en baristavogn med kaffe ind på stationen, siger Lars Gøtke, som er underdirektør i DSB Ejendomme.

Mens der er malet fjerntog ved fjerntogsperronerne, er der passende malet et S-tog ved S-tog-perronerne. Foto: Christopher Kock

De forslag bliver hilst velkommen af Michelle Lindhardt, som til daglig bruger stationen:

– Det synes jeg umiddelbart lyder som nogle super gode tiltag. Høje-Taastrup station er på nuværende tidspunkt ikke lige den hyggeligste station, så jeg har selv tænkt, at det kunne gøre meget, hvis de fik en lille kaffebar eller noget andet udsmykning, siger hun.

Vil ikke skramme kunderne væk

Høje-Taastrup Station har ikke haft det bedste omdømme, når det kommer til tryghed. Sidste år kunne man i Lokalavisen Taastrup læse, at en af årsagerne muligvis er, at unge har ry for at bruge stationen som “varmestue”, og at man med “situationel forebyggelse” har forsøgt at fjerne elementer på stationen, som for eksempel borde og bænke, der gør det attraktivt for unge mennesker at hænge ud på stationen.

Et andet af initiativerne er den musik, der kommer ud af højtalere i stationsbygningen, og som faste brugere af stationen med stor sandsynlighed er bekendt med. Musikken er der af en helt særlig grund, forklarer Lars Gøtke:

– Det er ikke nogen hemmelighed, at der foregår ting på Høje-Taastrup Station, som vi gerne ser ikke foregår deroppe. Balancegangen er selvfølgelig, at vi gerne vil have dem væk, der ikke skal være der, fordi de har det forehavende, de nu engang har. Men vi skal jo heller ikke skramme kunderne væk med musikken, siger han, og tilføjer at der er et skilt med en QR-kode på stationen, der fører til et spørgskema.

Sådan gjorde vi: Idéen opstod efter journalisten så et skilt på Høje-Taastrup Station, hvor der stod, at DSB fremmed sommeren testede forskellige idéer og løsninger på stationen. Herefter er DSB kontaktet for at høre mere om, hvilke idéer og løsninger, de arbejder på.