Folk har hovedet under armen: Manglende respekt for toge fører til flere ulykker

Flere danskere opholder sig stadig ulovligt på jernbanerne. Det fører til flere ulykker på jernbanerne.
Foto: Banedanmark

– Folk har desværre hovedet under armen engang i mellem og overvejer slet ikke i situationen, hvor farligt det er, og hvad det i øvrigt gør ved vores medlemmers arbejdsmiljø.

Sådan lyder den kontante melding fra Simon Bauer, der er kommunikationschef i Dansk Jernbaneforbund, efter en ny rapport fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har vist, at der i 2018 var lidt flere ulykker på det danske jernbanenet end de foregående fem år.

Årsagen til det stigende antal ulykker skal nemlig blandt andet findes i manglende respekt fra bilister og andre trafikanter, mener Simon Bauer.

– Det er et tiltagende problem, at folk render rundt på skinnerne uden at have noget at gøre der. Der er folk, der ikke lige orker at gå ned i tunnelen eller tage broen over skinnerne. Så tager man den lige ind over skinnerne i stedet for. Det oplever vores folk desværre ofte, forklarer kommunikationschefen i Dansk Jernbaneforbund, der blandt andet repræsenterer lokomotiv- og togførere.

Vores lokoførere siger, at hvis de har noget i synsfeltet, så kan de ikke nå at stoppe. Det tror jeg ikke, folk har en forståelse for. Toget kan jo ikke bare lige svinge udenom. 

Simon Bauer, kommunikationschef i Dansk Jernbaneforbund

Samme udfordring ser man hos Banedanmark, der blandt andet driver og vedligeholder statens jernbaner. Det forklarer Niels Hansen, sektionschef hos Banedanmark.

Læs også: Passagerernes vagthund risikerer at dreje nøglen om

– Respekten for jernbanen er måske på vej ned ad bakke, og det er bekymrende. Det prøver vi jo så at påvirke med blandt andet kampagner. Vi er jævnligt ude i pressen for at komme med advarsler, ligesom vi flere steder har forbedret vores skiltning, siger Niels Hansen.

Der er brug for flere sikkerhedskampagner

Passagerer og trafikanter har ikke forståelse for, hvor farligt det kan være, hvis man ikke overholder reglerne. Det forklarer Simon Bauer fra Dansk Jernbaneforbund.

– Vores lokoførere siger, at hvis de har noget i synsfeltet, så kan de ikke nå at stoppe. Det tror jeg ikke, folk har en forståelse for. Toget kan jo ikke bare lige svinge udenom. Det tror jeg ikke, folk tænker over, fortæller Simon Bauer.

Sikkerhed på danske jernbaner

    • Der skete i alt 4.467 hændelser i 2018. Det dækker både væsentlige ulykker, ulykker og ulykker, der blev undgået
    • 22 af ulykkerne var af væsentlig karakter, som indebærer mindst ét dødsfaldt eller alvorligt kvæstet person, omfattende materiel ødelæggelse eller omfattende forstyrrelse af trafikken
    • Antallet af væsentlige ulykker pr. kørte million-kilometer er steget fra 0.23 de seneste fem år til 0.26 i 2018
    • Ingen passagerer eller personale var involveret i alvorlige ulykker i 2018
    • Danmark er på en femteplads over færrest togulykker i Europa. Irland topper listen, mens Slovakiet ligger i bund

Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Netop derfor er der brug for netop flere oplysningskampagner, forklarer han.

– Man bør køre kampagne for at gøre opmærksom på, hvor farlige tog rent faktisk kan være. Toge kan jo ikke bare lige bremse som en bil. Der er en lang bremselængde på et tog, siger Simon Bauer og fortsætter.

– Vi er glade for, at man fra ministeriets side vil sætte fokus på sikkerheden og køre en kampagne til færdsel og tog i det kommende år. Det er der brug for mere af.

“Folk har set en far løbe over sporet med barnevogn”

Blandt de trafikanter, der opholder sig på skinnerne, finder man blandt andet folk, der er påvirket af alkohol. Det fortæller Niels Hansen fra Dansk Jernbaneforbund.

– Når vi evaluerer hændelserne, kan vi se, at der ofte er involveret alkohol i de her ting. Folk der er påvirket af alkohol respekterer ikke de skilte og afmærkninger, vi har på vores stationer. Det er en udfordring, fortæller Niels Hansen.

Men det er også travle danskere, der skal nå deres tog, der ikke respekterer reglerne.

– Vi har stationer, hvor man ved, at i myldretiden er der nogle, der smutter over hver morgen, siger kommunikationschef i Dansk Jernbaneforbund, Simon Bauer, og fortsætter.

– Vi har folk, der fortæller, at de har set en far løbe over sporet med barnevogn eller et ældre ægtepar, som krydsede sporet med rollator, forklarer Simon Bauer fra Dansk Jernbaneforbund.

Læs også: Der sker stadig for mange ulykker i trafikken

Hos Banedanmark kan man også fortælle om, hvordan passagerer benytter sig af forskellige transportmidler på stationerne, som ofte ender på skinnerne og dermed standser trafikken.

– Vi ser, at folk ikke har styr på deres elektriske løbehjul, så de pludselig havner ude på sporene. Der er også skateboards, rulleskøjter og cykler, der havner på skinnerne, fordi passagererne kører rundt på perronerne, fortæller sektionschef Niels Hansen.

Fortsat sikkert at rejse med tog i Danmark

Sikkerhedsrapporten for de danske jernbaner fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen viser, at der i 2018 i alt var 4.467 hændelser på det danske jernbanenet. Langt de fleste af hændelserne var hændelser, der kunne have ført til en ulykke. Det gælder hele 4.123 af tilfældene.

22 af hændelserne var væsentlige ulykker, som involverede dødsfald, alvorligt tilskadekomne, store ødelæggelser eller markante forsinkelser.

Vi har folk der fortæller, at de har set en far løbe over sporet med barnevogn eller et ældre ægtepar, som krydsede sporet med rollator.

Simon Bauer, kommunikationschef i Dansk Jernbaneforbund

Derudover var der i 2018 i alt 322 ulykker, som blandt andet dækker personpåkørsler, afsporing eller kollisioner.

Det betyder, at der er sket en mindre stigning i antallet af ulykker fra de seneste år, men stigning er så lille, at den ikke vækker bekymring hos Banedanmark.

Læs også: Carsten tog toget med livet som indsats

– 2018 har godt nok et lille udsving i forhold til gennemsnittet af ulykker for de sidste fem år, men det er ikke alarmerende, når vi kigger på det samlede billede, forklarer sektionschef Niels Hansen.

Der var i 2018 heller ikke nogen passagerer eller personale, det omkom i forbindelse med trafikuheld. Blot én passager og én medarbejder blev alvorligt skadet.

Rapporten konkluderer da også, at Danmark fortsat er et af Europas mest sikre lande at køre tog i. Danmark ligger nemlig på en 5. plads over færrest togulykker per kørte million kilometer, mens Irland topper listen med færrest ulykker. Slovakiet ligger i bunden.

På kortet herunder kan du se, hvor mange personulykker, der har været i de forskellige medlemslande af EU. De røde lander ligger over EU-gennemsnittet på 0.29 ulykker pr. én million kørte kilometer, mens de grønne lande ligger under gennemsnittet. Kortet kan forstørres i nederste højre hjørne.


Sådan gjorde vi: Journalisten læste sikkerhedsrapporten fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, og kontaktede herefter Dansk Jernbaneforbund og Banedanmark, der er interviewet over telefon.