De københavnske cykeltaxaer har hidtil ureguleret stået op i pedalerne og svedt sig rundt på gader og stræder i København. Nu vil Københavns Kommune have klare retningslinjer for cykeltaxaerne. Derfor har Teknik- og Miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) indstillet en regulering af cykeltaxaer til Teknik- og Miljøudvalget.
”Indtil nu har området været for ureguleret. Vi tager nu fat der, hvor vi kan, så cykeltaxaerne fremover bliver spredt mere ud i byen og ikke kun klumper sammen ved Strøget,” siger Ayfer Baykal.
Cykeltaxaer er blevet mere populære de senere år, og der er derfor kommet langt flere af dem. Det skaber trængselsproblemer, især omkring Amagertorv, hvor cykeltaxaerne ofte samles.
Tilladelse fra kommunen
De københavnske cykeltaxaer skal fremover indhente tilladelse fra kommunen til at søge efter kunder i København. Det betyder blandt andet, at cykeltaxaerne i Indre By kan søge kunder fra særligt afmærkede pladser, mens man i Ydre By kan gøre det alle steder, så længe det ikke generer andre trafikanter. Cykeltaxaerne behøver ingen ekstra tilladelse til at standse og parkere, så længe det foregår som led i almindelig færdsel og ikke for at samle kunder op.
Der har før været fokus på problemet med trængsel fra cykeltaxaerne, og Københavns Kommune har da også tidligere forsøgt at indføre frivillige initiativer, som dog ikke har virket. Derfor tager Kommunen nu vejloven i brug:
”Cykeltaxaers brug af vejarealet til at søge hyre kan anses for omfattet af vejlovens regler om særråden. Cykeltaxaer skal derfor principielt have kommunens tilladelse til at søge hyre, når dette sker fra det kommunale vejareal,” skriver Teknik- og Miljøforvaltningen i et internt notat.
Fokus på forsikring
Indehaver af KBH Cykeltaxa, Michael Munck, mener ikke, at de nye regler fokuserer på det egentlige problem. Han mener, at kommunen bør være mere opmærksom på cykeltaxaer uden forsikring, for dermed at få luget ud i mængden af cykeltaxaer.
”Det er helt til grin. Problemet ligger primært i, at der er for mange cykeltaxaer, og mange af dem er ikke forsikrede. Mange kommer fra udlandet for at tjene penge i Danmark, og dem når de nye regler ikke,” siger Michael Munck.
Han mener sagtens, at cykeltaxaerne selv kan undgå at overbelaste Amagertorv, hvis der var strammere regler for, hvem der kan få lov til at køre cykeltaxa. Ifølge Michael Munck ændrer de nye tilladelser ikke på, at mange af cykeltaxachaufførerne ikke har forsikringer.
”Hvis der blev strammet op på det område, ville vi se færre cykeltaxaer i det hele taget,” siger Michael Munck.
Teknik- og Miljøborgmesteren er opmærksom på problemet:
”Jeg vil samtidig opfordre regeringen til at regulere området, så man fx kan stille krav om lovpligtige forsikringer, cyklernes sikkerhed og førerens kompetencer,” siger Ayfer Baykal (SF).
Ordningen træder efter planen i kraft ved årsskiftet, men vil først blive håndhævet fra 1. maj 2013. Det betyder, at kommunen kan udstede tilladelser og oprette pladser i den mellemliggende periode.
Læs også:
Cykeltaxa-chauffør alvorligt kvæstet