Lav undervisningseffekt: Skoler i Rudersdal løfter ikke eleverne fagligt

Holte Skole er en af tre skoler i Rudersdal Kommune, som formår at løfte elevernes faglighed over det forventede niveau / Foto: Sofie Lykke Pedersen

Der kan være meget stor forskel, på de danske grundskolers evne til at løfte elevernes faglighed. Det viser en analyse fra den borgerlige tænketank Cepos. Socioøkonomiske forhold, som ressourcestærke hjem, spiller en stor rolle i forventningen om skoler i bestemte kommuners forventede evne, til at løfte eleverne.

Derfor er det påfaldende, at Rudersdal skiller sig ud i forhold til nærliggende kommuner, som Lyngby-Taarbæk, Hørsholm og Furesø, da den som den eneste af disse 4 kommuner ikke har en eller flere skoler rangeret i top-20 på Cepos’ rangering. Yderligere er Rudersdal den eneste af de fire nabokommuner med en undervisningseffekt, der ikke er over landsgennemsnittet men derimod under.

Karsten Bo Larsen forskerchef hos Cepos forklarer hvordan beregningerne foretages.

– Vi tager udgangspunkt i mange forskellige socioøkonomiske forhold, men hvis man for eksempel siger at Rudersdal Kommunes skoler har en samlet forventning om et gennemsnit på 7, og den i stedet ligger på eksempelvis 6,7, er der tale om en lavere undervisningseffekt, siger han.

Læs også: Rudersdal Kommune topper liste over millionlønninger

Kommunalbestyrelsesmedlem: ”Vi løfter ikke vores elever nok”

En af dem som ser alvorligt på resultaterne i analysen er kommunalbestyrelsesmedlemmet, Julie Quass Lykke Pedersen, der også er medlem af børne- og skoleudvalget.

– Set fra et socioøkonomisk synspunkt, løfter vi ikke vores elever nok. Vi har landets fjerdehøjeste gennemsnit, men det er også faldende. Antallet af børn der får mindst 02 i dansk og matematik er også faldende. Så der er noget galt med fagligheden, siger Julie Quass Lykke Pedersen.

Hun ser kommunens sammenlægning af skoler som en mulig faktor for analysens placering af kommunen.

– Sammenlægning af skolerne er også en faktor her, da der er blevet fokuseret mere på praktiske forhold, end de faglige forhold, Julie Quass Lykke Pedersen

Læs også:Hver fjerde 7. klasses elev i Rudersdal føler sig mobbet. Kan have store konsekvenser, siger mobbeforsker

Undervisningseffekt i Rudersdal sammenlignet med nærliggende kommuner og landsgennemsnittet

  • Landsgennemsnit: 0,010
  • Lyngby-Taarbæk: 0,330
  • Hørsholm:0,318
  • Furesø:0,141
  • Rudersdal:-0,022
  • Kilde: CEPOS

Nogle skoler skiller sig ud: Kan skyldes særlige indsatsområder

En skole, der skiller sig ud fra de andre i Rudersdal, er Vedbæk Skole. Vedbæk Skole er den højest rangerede skole i kommunen. På landsplan ligger skolen nummer 54. I Cepos analyse er der målt en undervisningseffekt på 0,5, hvilket betyder, at skolen formår at løfte fagligheden blandt eleverne.

Dorte Juel Hansen, der er skoleleder på Vedbæk Skole, mener, at flere faktorer har medvirket til skolens placering. Blandt andet har skolen fokus på naturfag.

– Det er typisk et område hvor det kan være sværere at løfte eleverne, men der er vi heldige at vores undervisere på dette område har et godt samarbejde, både i forhold til undervisningen og prøverne.

Dorte Juel Hansen fastslår, at resultaterne ikke blot skyldes held men koordinerede indsatser.

-Der er fokus på projektarbejdsformen fra 6. årgang.  Særligt i naturfag har der været fokus på at arbejdet med de tværfaglige fokusområder, så vi har parallellagt undervisning og lærerne som er tilknyttet årgangen arbejder sammen om klasserne og løfter i fællesskab de naturfaglige emner. Vi vægter generelt fælles forberedelse og samarbejde højt, så det giver de bedste muligheder for sparring og vidensdeling, skriver hun i en mail.

De lavest rangerede skoler i kommunen, i forhold til undervisningseffekten og rang på landsplan, er Søholmsskolen og Skovlysskolen. Det er i skrivende stund ikke lykkedes at få kommentarer fra skolelederne på de to pågældende skoler.

Sådan gjorde vi: Cepos udgav deres analyse om undervisningseffekten på hele landets grundskoler, med titlen ”Hvor gode er grundskolerne til at løfte eleverne fagligt?”. Heri bemærkedes det at Rudersdal på flere punkter skilte sig ud fra nærliggende og let sammenlignelige kommuner. Alle tre kilder er interviewet telefonisk, og Dorte Juel Hansen gav efter en telefonisk samtale en skriftlig uddybning på mail.