Lejres borgmester sætter fokus på digitale redskaber hos folkeskoleelever

Digitale værktøjer. Privatfoto af Selma Høegh

Det er ikke nogen hemmelighed, at digitale værktøjer såsom telefoner, iPads og computere fylder mere og mere for børn og unge både i fritiden og i skoleundervisningen. I Lejre Kommune har borgmester Tina Mandrup sat fokus på følgerne af netop dette.

– Der er både positive og negative virkninger af digitaliseringen. Det er et spørgsmål om, hvordan man gør brug af den. I undervisningen kan det være et meget engagerende redskab, som byder på smarte løsninger og muligheder. Så som undervisningsværktøj er digitale læringsplatforme super godt, siger hun.

Selvom de digitale redskaber er til stor gavn i undervisningen, mener Tina Mandrup også, at der skal være kontrol ved brugen af dem. For digitaliseringen i skolen ikke et spørgsmål om enten/eller, men om både/og, siger hun.

– Det skal styres, og det skal balanceres, og det er den enkelte lærers ansvar i undervisningen. Det, at have sin telefon til rådighed hele tiden, betyder jo ikke, at eleverne skal bruge dem, som det passer dem, siger hun.

Kan man begrænse digitalisering?

Børn og unge forventes at kunne bruge mange forskellige digitale værktøjer og platforme, så det kan være en svær opgave at begrænse brugen af dem, mener borgmesteren. Tina Mandrup har dog nogle metoder, som hun synes er nyttige, for både eleverne og lærerne i undervisningen.

– Jeg har kendskab til skoler, hvor skolebestyrelsen har fastsat et princip om, at telefonerne afleveres ved dagens begyndelse. Så bliver de låst ind i et sikret skab, og så er det op til den enkelte lærer at beslutte, hvornår og hvordan de skal bruges i undervisningen, siger hun.

Det er dog ikke kun i undervisningen, at princippet gælder. Det fortsætter også i elevernes pause.

– Både forældrerepræsentanter og elevrepræsentanter havde et ønske om, at eleverne skulle interagere mere med hinanden, både på det fysiske og personlige plan, forklarer hun.

Selvom det kan virke striks og kontrollerende, hævder Tina Mandrup, at det blev en stor succes, da det blev afprøvet.

Hvordan opleves den øget digitalisering på folkeskolerne i Lejre?

Rektor på Allerslev Skole Anette Bønlykke har udtalt sig på området og siger følgende:

Fakta om Allerslev Skole

  • Allerslev Skole er beliggende på Midtsjælland, og tilhører Lejre kommune.
  • Skole har i alt ca 640 elever, der er fordelt på tre spor.
  • Der har været skole i Allerslev siden 1762.

– Digitale værktøjer kan bestemt virke forstyrrende. Det kan virke fra et enkelt klip, og så er man inde på en Youtube-video, eller hvad det kan være, så man kan hurtigt zappe ud, siger hun.

De digitale værktøjer såsom computere bliver dog anvendt fra 4. klasse og op og fungerer som en stor del af undervisningen, såvel som en hjælpende hånd for undervisere og elever, mener Anette Bønlykke.

– Der er ingen restriktioner, andet end det den enkelte lærer lige vælger at gøre, siger hun.

Læs også: Eksperter til forældre: Tag ansvar for digital selvskade

Men selvom der er fri adgang til de digitale virkemidler, er der dog grænser for, hvor meget de må inddrages i selve undervisningen.

– I yderste konsekvens hænder det, at der bliver taget en telefon med op på kontoret, hvis brugen af den i timen er noget, der gentager sig. Så kan de hente den, når skoledagen er slut, siger Anette Bønlykke.

Overordnet set ser Anette Bønlykke forøgelsen af digitaliseringen i skolen som noget positivt, og hun mener ligesom Tina Mandrup, at mange hjælpemidler kan tilgås digitalt, og dermed hjælpe elevernes læring.

– Ordblinde har stor fordele ved at kunne bruge de hjælpeværktøjer, der er på en telefon. Så der er masser af fordele, som man bevidst kan inddrage. Generet handler det mest om den enkelte elevs brug af dem, og generelt kan der være mere glæde af dem end omvendt, fortæller hun.

Sådan gjorde vi: Journalisten havde en interesse i, at undersøge hvordan digitaliseringen påvirker elever i folkeskolen i Lejre Kommune, da digitaliseringen på generelt plan, har stor fokus i samfundet. Journalisten så en relevans i, at interviewe Lejres boremester, da hun ville repræsenterer en god kilde, for Lejre som kommune. Som erfaringskilde, interviewede journalisten rektoren på Allerslev Skole, for at få et syn på, hvordan digitaliseringen bliver oplevet for en, som har med skoleelever at gøre til dagligt. Samt for at få svar på, om hun som rektor, ser digitaliseringen som et problem eller som en fordel.