Mere natur på skoleskemaet: Nu skal lokale børn lære gennem udekøkken, drivhus og regnvandsbed

Skolebotanisk Have ligger på hjørnet af Bjørnebaksvej og Brønderslev Allé i Tårnby Kommune.
Foto: Nathalie Modin.

De fleste børn og unge oplever en hverdag, hvor de skal bruge timevis på at sidde i et varmt og indelukket klasselokale. Det skal nu byttes ud med frisk luft og udflugter i naturen.

I Tårnby Kommune skal Skolebotanisk Have nemlig genoprejses i vinter 2022, så haven kan blive et bedre undervisningsmiljø for børn og unge i kommunen.

Renoveringen af Skolebotanisk Have er finansieret af Tårnby Kommune, Friluftsrådet og Villum Fonden.

Naturen skal være under lup

Pengene til Skolebotanisk Have er blandt andet gået til indkøb af undervisningsudstyr, som skal sætte fokus på naturen og bæredygtighed.

– Pengene fra innovationspuljen i kommunen er blevet brugt på et udekøkken med vask, hvor man kan vaske og dissekere fisk, som man har fanget i søen. Derudover er der blevet købt et interaktivt smartboard, hvor der er købt tilhørende lupper, så når man eksempelvis skal undervises i bladenes opbygning, så kan læreren vise grønkornene og cellevæggen, når det bliver projekteret op på smartboardet. Desuden er der købt en solcelleboks, Lego, målingsudstyr, kikkerter, akvarier og møbler til selve undervisningslokalet, siger Dorthe Adamsen, som er skolekonsulent i Børne- og Kulturforvaltningen i Tårnby Kommune.

Læs også:3D-printere, lasere og podcast: Skoleelever har grønt forbrug på skoleskemaet

Udover undervisningsudstyr til haven, så skal der også bygges en ny, bæredygtig pavillon og et drivhus.

Skolebotanisk Have

  • Haven var oprindeligt et stykke mosejord.
  • I 1968 nedsatte Tårnbys biologilærere et udvalg, som skulle gøre noget ved området og dets planteliv.
  • I 1971 blev der etableret planteliv og en sø på 3.000 m2.
  • Projektet omkring Skolebotanisk Have er finansieret af Tårnby Kommune, Friluftsrådet og Villum Fonden.
  • Projektet skal give mulighed for at kommunens børn, ældre og handicappede kan opleve og lære om naturen.

Kilde: Tårnby Kommunes åbne dagsorden

– Pavillonen skal helt konkret vise noget om bæredygtighed. Vi vil eksempelvis gerne have solceller, hvor pavillonens energi skal komme fra. Der skal også laves et grønt tag, som børnene vil kunne komme op og kigge på. Vi har også overvejet at lave noget, som kan vise vandets vej. I den forbindelse vil vi købe nogle vandopsamlingstanke eller lave et regnvandsbed. Der skal også være et drivhus, som skal vise noget om, hvilke forhold planter vokser bedst under, og hvad der skal til for, at de kan trives, siger Dorthe Adamsen.

Læs også:Klimaklasse modtager knapt 300.000 kroner – Nu går turen til Grønland

Til en workshop for borgere i Tårnby Kommune viser Dorthe Adamsen, som er skolekonsulent i Børne- og Kulturforvaltningen, rundt i Skolebotanisk Have og fortæller om planerne for renoveringen af haven.
Foto: Nathalie Modin

Sundt for børnene

Erik Mygind, som er lektor ved Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, og som har forsket i udeskole, forklarer, at undervisning i naturen og læren om bæredygtighed er godt for børn og unge. Han ser både et sundhedsaspekt og et dannelsesaspekt i at have undervisning i naturen.

– Ifølge den forskning vi har lavet, så er der et sundhedsmæssigt parameter i, at børnene kommer ud i naturen. Børnene oplever et anderledes miljø, som byder på en masse, som de ikke ser i klasselokalet. De møder eksempelvis skiftende årstider og forskellige dyrearter. Samtidig viser forskningen, at de bliver mere fysisk aktive, hvilket er med til både at give dem en stigende læringskurve og gøre dem mere motiverede for at gå i skole, siger Erik Mygind, som er leder for det såkaldte TEACHOUT-projekt.

Læs også: Havhaver i Ishøj skal lære skoleelever at tænke bæredygtighed

Samtidig påpeger Erik Mygind også, at der er et dannelsesmæssigt aspekt ved at lære om naturen og om bæredygtighed.

– Børnene oplever en levende natur, hvilket gør, at de får en større indsigt og viden om den natur, der omgiver dem. Det taler også ind i bæredygtighed og klima, da de bliver klogere på klimamæssige ændringer og derfor bedre forstår den virkning, som mennesket har på naturen. Det giver dem også en indsigt i, hvordan vi behandler naturen, og hvad vi kan gøre for at forbedre de forhold. Samtidig giver det også børnene nogle erfaringer for, hvad man må, og hvad man ikke må i naturen, siger han.

Haven gør Tårnby grønnere

På rådhuset ser man også frem til, at Skolebotanisk Have får en genrejsning. Renoveringen af Skolebotanisk Have skal understøtte Tårnby Kommunes vision om at blive en endnu grønnere Kommune, forklarer borgmester Allan S. Andersen (S).

– Tårnby Kommune er en biodiversitetskommune, så det er rigtig vigtigt, at kommunen får nogle åndehuller, som Skolebotanisk Have, der kan være med til at gøre Tårnby Kommune grønnere, siger han.

Sådan gjorde vi: Skribenten så et Facebook-opslag omkring en workshop i forhold til renoveringen af haven, som skribenten herefter deltog til. Skolekonsulenten og borgmesteren blev interviewet mundtligt til workshoppen. Eksperten blev interviewet over telefon.