3D-printere, lasere og podcast: Skoleelever har grønt forbrug på skoleskemaet

Hvalsø Skoles åbnede deres Makerspace tilbage i januar i år. Endnu et Maker Space, som kommer til at fokusere på robotter, podcasts og tekstildesign, er ved at blive sat sammen.
Foto: Kirstine Crenzien Pedersen

Sjippetorv af genanvendt plastik og en fjernbetjening- og nøglekombination, som slukker alt lys i huset, når du låser døren. Det er nogle af de idéer, som eleverne på Hvalsø Skole har lavet prototyper på i Maker Space – skolens design- og innovationslokale.

Arbejdet er en del af et grønt fokus, som skolen fører videre med projektet We Are What We Consume, der løber hen over dette skoleår.

Projektet sætter fokus på vores overforbrug af naturens knappe ressourcer, ligesom det skal skubbe eleverne til at tænke kreativt og løsningsorienteret.

– Målet med projektet er at give eleverne idéer til, hvordan man gør sin egen skole og sin egen hverdag bedre, siger skoleleder Lars Hansson.

Maker Mindset

  • Maker Mindset er en pædagogisk tankegang, der er udviklet i USA.
  • Det sætter elevers kreativitet og idérigdom i førersædet.
  • Med et Maker Mindset får eleverne et personligt spillerum, hvor der kan begås fejl.
  • Fejl er i stedet værdifulde erfaringer.

Hvalsø Skole kom på projektet sammen med sin partnerskole gennem tyve år fra Mersrags, Letland.

– Vi valgte emnet, fordi det er gældende, uanset om du bor i Letland, på Færøerne eller i Danmark. Det var noget alle eleverne kan relatere til, uddyber Lars Hansson.

Med i We Are What We Consume er så også en færøsk skole, hvis elever fra syvende årgang kommer på besøg i Hvalsø til december. Til foråret skal de danske elever, der har haft en færing på besøg, så afsted på deres egen studietur.

Eleverne arbejder efter et Maker Mindset

Det er endnu ikke planlagt, hvad de danske elever skal lave under deres besøg på Færøerne, da det er værtsskolen, der har tøjlerne. Men Hvalsø Skoles gæster skal sættes i gang i det kreative rum Maker Space.

Læs også: Havhaver i Ishøj skal lære skoleelever at tænke bæredygtighed

– Maker Space er et værksted, hvor vi arbejder efter metoden designtænkning. Det handler om idérigdom, kreativitet og innovation. Og noget af det, vi har på tegnebrættet for projektet, er, hvordan vi kan arbejde med nye teknologier på en fornuftig måde: Hvordan kan teknologier bruges til at mindske madspild for eksempel? fortæller Lars Hansson, mens han viser de forskellige maskiner, som skolens fik hjem i januar i år.

Det indebærer blandt andet 3D-printere, laserskærere, podcastudstyr og en greenscreen.

Skolen, der søger legaterne

Finansieringen til både Maker Space og We Are What We Consume har Hvalsø Skole sikret sig ved at søge forskellige fonde.

Målet med projektet er at give eleverne idéer, til hvordan man gør sin egen skole og sin egen hverdag bedre
Lars Hansson, skoleleder på Hvalsø Skole

Derfor var det heller ikke en svær opgave, da Udvalget for Børn og Ungdom i Lejre Kommune i sidste uge skulle vurdere, hvorvidt skolen måtte tage imod midler fra Nordplus Junior til sit seneste projekt.

– Vi giver ikke bare bevillinger til alle. Men Hvalsø Skole er dygtige til at søge denne type af projekter. Så vi er vant til, at skolen er på dagsordenen til udvalgsmødet, og at vi skal træffe en sådan beslutning. Derfor var der en positiv tilkendegivelse fra alle sider af, at selvfølgelig skal de bare i gang med projektet, siger formand for Udvalget for Børn og Ungdom, Thomas Bisgaard (R).

Sådan gjorde vi: Journalisten undersøgte dagsordenerne for udvalgsmøderne i Lejre Kommune og opdagede projektet. Thomas Bisgaard er interviewet via telefon. Skolelederen er interviewet under besøg på skolen.