NAO-robotten er den nye dreng i klassen

Pressefoto: Aldebaran Robotics
Pressefoto: Aldebaran Robotics

Forestil dig, at dit barns siddekammerat, langsomt drejer hovedet og i et monotont tonefald præsenterer sig som den nye dreng i klassen.

Måske er det NAO.

NAO er en såkaldt humanoid robot. Det vil sige at den er bygget så den ligner et lille menneske. NAO er udviklet af den franske virksomhed Aldebaran Robotics, der fokuserer på udvikling af humanoide robotter. Den lille hjælper er 58 cm høj og har indbygget kamera og mikrofoner. Derudover har NAO en stemmegenerator, så den kan ytre sig i klasselokalet.

Flere skoler landet over er begyndt at indføre robotter i undervisningen, og flere vil formentlig følge efter. Den lille robot NAO skal nemlig være med til at hjælpe de danske skolebørn, da den kan fungere som undervisningsassistent.

NAO kan gøre alt det man programmerer den til, blandt andet kan den gå, sætte sig ned, tale og gøre eleverne opmærksomme på, om de har svaret rigtigt eller forkert på lærerens spørgsmål.

Se også: NAO Next Gen: the new robot of Aldebaran Robotics

– Folkeskoleelever, der bruger NAO, synes det er sjovt at gå i skole og har fundet ud af, at de har en spidskompetence. De stille piger kommer lidt mere frem. De synes det er sjovt at arbejde med NAO, og det er noget de også kan, og tør godt at vise deres arbejde frem for andre, siger Britt Sørensen, der er konsulent ved Teknologisk Institut. Instituttet forsker, ifølge deres hjemmeside, i NAO-robotten som et pædagogisk redskab.

Den lille hjælper

Britt Sørensen forklarer også, at elever på blandt andet Antvorskov Skole i Slagelse, hvor er robotten er blevet en del af undervisningen, har haft succes med at fastholde børnenes interesse for at gå i skole.

– Skolerne har brugt Lego Mindstorm i lang tid og NAO er næste skridt på vejen, siger Britt Sørensen.

Læs også: Robotter vinder frem i kommunerne

Ifølge Britt Sørensen, minder programmeringen i NAO om programmeringen i Lego Mindstorm (Lego-robot) dog er det lidt sværere og NAO kan bidrage med flere ting i undervisningen, end skolernes tidligere undervisningsrobotter.