At brygge kaffe og sætte en vask over kan være en stor udfordring for autister – det retter en ny app nu op på. App’en hedder Scan How, og fungerer ved, at en forældre eller pårørende designer en vejledning komplet med billeder og beskrivelser.
App’en opretter derefter en unik QR-kode, der tager brugeren til vejledningen, som efterfølgende printes ud. Den udprintede QR-kode, kan så sættes op der, hvor behovet for hjælp er. Eksempelvis kan en person, som har brug for hjælp til at lave en kop kaffe, få opsat en QR-kode vejledning ved kaffemaskinen, som guider personen i kaffebrygning.
Min ambition har fra starten været at skabe øget selvhjulpenhed blandt mennesker med autisme eller andre kognitiv vanskeligheder. Autisme var udgangspunktet (for Scan How app’en, red.). Men det har udviklet sig til områder, som jeg aldrig havde drømt om.
Anders Justian, projektleder ved Living IT Lab
Alt, der skal til for at få hjælp til sin kaffebrygning er, at der oprettes en vejledning og at QR-koden bliver udprintet og opsat ved kaffemaskinen. Scan How er udviklet af Anders Justian, der i dag arbejder ved Living IT Lab som IT projektleder, i samarbejde med Unges Uddannelsescenter.
– Den (Scan How app’en, red.) skal kunne hjælpe mennesker, som lider af alt fra autisme, demens, alzheimers eller andre kognitive vanskeligheder. Hvordan skal jeg bruge vaskemaskinen? Det er svært for mennesker med alzheimers at huske, så man laver en visuelguide til dem, og udprinter den tilhørende QR-kode. Når personen så har behovet, kan de scanne koden, som er unikt udviklet til den enkelte person, og få hjælp, fortæller Anders Justian.
Læs også: Ny test kan måle autisme i blodet
Men mennesker som lider af kognitive vanskeligheder kan bruge app’en til meget mere end at brygge en kop kaffe eller starte vaskemaskinen. Den kan nemlig også bruges til hjælp i undervisningssituationer, forklarer Susanne Hansen, der er lærer ved Unges Uddannelsecenter.
– Scan How bruges bl.a. til, når de unge selv skal læse, så kan man lave en struktur for undervisningen. Man kan lave video og billeder, få læst op, men man kan i virkeligheden også nøjes med skrift. Behovet, som den enkelte elev har, hjælper app’en med at dække. Den kan også give hjælp til, hvordan man løser et matematik problem, hvis man f.eks. skal regne på en trekant. Det er jo et fantastisk hjælpemiddel, fordi det kan skræddersyes til den individuelle elev, fortæller Susanne Hansen.
Autister har behov for visuel struktur
Mennesker som lider af autisme har det svært med empati, men til gengæld er de rigtig gode til visuelle opgaver. Så gode, at de ofte er bedre til den slags opgaver end mennesker, som ikke er autister.
Dette udnytter Scan How app’en til fulde. Heidi Thamestrup, som er formand for Landsforeningen Autisme, fortæller hvordan Unges udnytter dette fællestræk, som mennesker med autisme besidder, med Scan How app’en.
– Det de (mennesker med autisme, red.) særligt har brug for er meget struktur og forberedelse. Det kan Scan How give dem ved at visualisere dagen for dem. Det gør, at de bliver meget mere selvhjulpne. Jeg kender rigtig mange steder, hvor app’en fungerer, og dem som har prøvet den, bliver afhængige af den, forklarer Heidi Thamestrup.
Uddannelsescentret Unges
Scan How er udviklet i samarbejde med Unges Uddannelsescenter, der er et special uddannelsestilbud til unge mennesker med autisme. Tilbage i 2014 fik Unges overrakt Steen Langbæk-prisen for udviklingen af Scan How app’en, hvilket er en pris, som overrækkes til mennesker der “fremmer indlevende, professionel og hjælpsom adfærd i samspillet med mennesker med autisme”.
– Min ambition har fra starten været at skabe øget selvhjulpenhed blandt mennesker med autisme eller andre kognitiv vanskeligheder. Autisme var udgangspunktet (for Scan How app’en, red.). Men det har udviklet sig til områder, som jeg aldrig havde drømt om. Den kan virkeligheden bruges i mange forskellige sammenhænge. Det har været vigtig for mig, at den skulle være gratis for forældre og pårørende, siger Anders Justian.