Nu sker det: Årets bedste danske spil skal kåres

Den eftertragtede statuette, som bliver uddelt ved Spilprisen. Foto: Ernst Torbisch.

Spiludviklere fra hele landet bytter deres spilkonsoller og headsets ud med lange kjoler og fine jakkesæt, når Spilprisen 2023 løber af stablen i næste uge.

Den danske spilbranches svar på en Oscar-statutette uddeles på Bremen Teater tirsdag d. 25. april. Her skal blandt andet kåres årets bedste spil, bedste design samt bedste lyd og billede.

I spidsen for prisuddelingen står Producentforeningen, og for festivaldirektør Mette Sig er det altid en særlig begivenhed.

–  Stemningen plejer at være virkelig høj. Vi forventer en hyggelig og sjov aften med både gode grin og rørende øjeblikke, siger Mette Sig.

Igen i år skal Marie Høst styre slagets gang som vært. Noget hun ser meget frem til.

– Jeg tror muligvis, at spiludviklere er de mest generøse, inkluderende og kreative mennesker, jeg er stødt på. Derfor er stemningen ved Spilprisen ret unik, siger Marie Høst.

I år er spillet »Time on Frog Island« nomineret i intet mindre end seks ud af ni kategorier. Medskaber af spillet, Max Wrighton, fortæller dog, at han tager til prisuddelingen hvert år, uanset om han er nomineret eller ej.

– Det er virkelig godt hvert år. Bare det at kunne samles med andre jævnaldrende fra branchen, men også at møde nye mennesker efterfølgende, fortæller Max Wrighton.

Læs også: Professionel gamer: Det er blevet mere accepteret

 

Fællesskabet gør en forskel

Max Wrighton beskriver det som en drøm at kunne sætte Spilprisstatuetten på sin hylde. Det er dog ikke kun den fornemme pris, der trækker i Max Wrighton, det er i særdeleshed også det fællesskab, som følger med i spilbranchen.

– Det er et lille fællesskab, men et meget stærkt et af slagsen. Det gælder ikke kun de spil, som bliver lavet, men også stærkt i form af et tæt netværk, siger Max Wrighton.

Tal om danske spilvaner 

  • 92 pct. af danske børn under 16 år spiller digitale spil.
  • 67 pct. af danske børn spiller digitale spil sammen med andre.
  • Halvdelen af de danske børn, som spiller, gør det flere gange dagligt, dagligt eller næsten dagligt.
  • 43 pct. af danskere over 16 år spiller digitale spil hver uge.
  • Halvdelen af danskerne over 16 år spiller flere gange om dagen.

Kilde: Producentforeningen

Det samme oplever værten til prisuddelingen, Marie Høst.

– De husker altid at dele ros med hinanden, og de forstår værdien af et tæt sammenknyttet fællesskab, siger Marie Høst.

Stifteren af Pixel.tv, Thomas Bense, påpeger også vigtigheden af branchens netværk, hvor mange finder deres arbejdsrelationer gennem begivenheder som Spilprisen.

– Netværk er en stor del af branchen, og prisuddelingen er rigtig god til at samle branchen og dyrke fællesskabet omkring det arbejde, man er passioneret omkring, siger Thomas Bense.

Læs også: Denne uge står i gamingens tegn: »Vi skal også sætte fokus på alle de gode ting«

Spilbranchen pryder sig i fremgang, men ved den gængse befolkning det?

Direktør for Producentforeningen, Jørgen Ramskov, mener også, at spilproducenters arbejde fortjener at blive anerkendt.

– Der ligger så utrolig meget kreativitet og hårdt arbejde bag ethvert spil. Den danske spilindustri producerer fuldstændig fantastiske spil, der kan konkurrere på internationalt plan, siger Jørgen Ramskov.

Tal om den danske spilindustri

    • I 2020 var der 159 spilproducenter. Det er en stigning på 56 pct. siden 2015.
    • Spilbranchen omsatte for 3 milliarder kroner og eksporterede for 2 milliarder kroner i 2020.
    • Danske spil er næsten hvert år nomineret eller prisvindende til den mest anerkendte internationale pris Independent Games Festival.

Kilde: Producentforeningen

Netop i konkurrencen på den internationale scene har Danmark allerede markeret sig.

Af en rapport fra Producentforeningen fremgår det, at den seneste Hitman-triologi fra IO-Interactive, også kaldet »World of Assasination«, har haft over halvtreds millioner spillere verden over. Desuden har det danske mobilspil Subway Surfers over tre milliarder downloads på verdensplan, hvilket placerer det mest downloadede spil i verden. Alligevel ved de fleste danskere, som Max Wrighton snakker med, ikke, at spillene er danskudviklet.

– Det er pudsigt, hvor mange mennesker jeg møder i Danmark, især uden for spilindustrien, der ikke ved, at spil som Subway Surfers og Hitman er blevet lavet i Danmark,  siger Max Wrighton.

Thomas Bense mener, at spilbranchen også selv bærer et ansvar for at skabe mere opmærksomhed.

– Vi kunne generelt godt gøre spilbranchen mere folkelig. En pris som Spilprisen går lidt under radaren, fordi den ikke er så kommerciel. Og så mangler vi flere af de karakterer eller rollemodeller, som folk kan knytte et forhold til. Ligesom man for eksempel ser det med skuespillere i film, siger Thomas Bense.

Læs mere om Spilprisen her og se de nominerede her.

Sådan gjorde vi: Ideen kom fra en henvendelse til redaktionen. Festivaldirektør og direktør i Producentforeningen har fået forelagt spørgsmål, som de har svaret skriftligt på i en mail. Vært for prisuddelingen har udtalt sig skriftligt til Producentforeningen. De resterende kilder har givet interview telefonisk.